Kevin Magnussen
20 - Niet actief in F1


Statistieken
-
Team
Niet actief in F1
-
Leeftijd
32
-
Geboorteland
Roskilde
Biografie Kevin Magnussen
Kevin Jan Magnussen is opgegroeid in Roskilde, vooral bekend van het Deense jaarlijkse rockfestival. Magnussen is dan ook een fervent liefhebber van rock en metalmuziek. De ‘Jan’ in zijn naam is afkomstig van vader Jan Magnussen, de viervoudig winnaar van de 24 uur van Le Mans. Behalve zijn naam kreeg hij ook racegenen door van zijn vader en was de racewereld nooit ver weg voor kleine Kevin.
Uitblinker in opstapklasses
In 2008 maakt Magnussen een stormachtige entree in de Deense Formula Ford waar hij liefst 11 van de 15 races wint. Hij legt vervolgens de traditionele weg af naar de Formule 1. De Deen wordt in 2010 derde in de Duitse F3, in 2011 tweede (ondanks zeven overwinningen) achter Felipe Nasr in de Britse F3 en derde in Masters of Formula op Zandvoort. Hij doet ook mee aan de Macau Grand Prix, hij kwalificeert zich als zevende maar moet achteraan starten omdat hij gele vlaggen heeft genegeerd. In de race crasht hij vervolgens hard in de slotfase waarbij hij van geluk mag spreken dat hij het overleeft.
Er volgens twee seizoenen in de Formule 3.5, in 2012 wint hij een race op Spa en eindigt hij het kampioenschap als zevende. In het tweede jaar gaat het een stuk beter: hij wisselde van Carlin naar DAMS en wint vijf races, nog acht podiumplekken en wordt ruim voor Stoffel Vandoorne kampioen van de klasse. Op dat punt is er al contact met McLaren waar Magnussen simulatorwerk voor doet. In Abu Dhabi heeft hij in 2012 al meegedaan aan de Young Driver Test. Daar maakte hij al indruk. Magnussen is snel en legt voldoende kilometers af voor zijn superlicentie.
Droomdebuut
Het team uit Woking hakt voor 2014 de knoop door en stelt hem aan als tweede coureur ter vervanging van Sergio Pérez. In Australië beleeft hij een droomdebuut: hij kwalificeert zich als vierde, eindigt de race als derde en wordt zelfs naar de tweede plek gepromoveerd nadat Daniel Ricciardo wordt geschrapt uit de uitslag. Magnussen is na zijn vader de tweede Deen ooit in de punten en de eerste met een podiumplek. Het is een resultaat dat hij nooit meer zal herhalen, de McLaren is dat jaar allesbehalve snel. Magnussen is in de onderlinge strijd met de ervaren Jenson Button kansloos en wordt elfde in het kampioenschap.
Rampjaar bij Renault
Het team is hard voor de rookie, Fernando Alonso wordt teruggehaald voor 2015 al mag Magnussen in Australië de honneurs waarnemen na een ongeluk van de Spanjaard tijdens de wintertest. Het zit Magnussen echter niet mee, zijn motor sputtert in de opwarmronde en hij kan niet starten. McLaren laat Magnussen aan het eind van dat jaar gaan. Magnussen vindt onderdak bij Renault dat het Lotus-team heeft overgenomen. Aan de zijde van Jolyon Palmer kent Magnussen een jaar vol brokken en incidenten.
Een lekke band in Australië in de openingsronde, een pitlane-start in Bahrein na een penalty, een crash in China tijdens een vrijdagtraining, een botsing met Palmer in Spanje, een trainingscrash in Monaco en een aanrijding met Daniil Kvyat in de race, een gemiste kwalificatie in Canada na een crash, een pitlanestart in Bakoe, een angstaanjagende crash in Eau Rouge op Spa en nog eens drie gevallen van mechanisch malheur in Silverstone, Kuala Lumpur en Abu Dhabi. Desondanks scoort Kevin Magnussen zeven van de acht punten voor Renault dat seizoen.

Begin van lange relatie met Haas
Magnussen maakt de overstap naar Haas waar hij jarenlang een koppel zal vormen met Romain Grosjean. De Fransman verslaat Magnussen dat jaar op punten, 28 om 19. Magnussen tekent wel weer voor enkele incidenten dat jaar. De beroemdste is een incident met Nico Hülkenberg in Hongarije, Magnussen drukt de Duitser van de baan die daarbij schade oploopt. Als Hülkenberg hem daarmee confronteert in de mixed zone antwoordt Magnussen voor het oog van de camera met de legendarische woorden: “Suck my balls, honey.”
In 2018 is de Haas een stuk competitiever. In Australiër liggen Magnussen en Grosjean zelfs vierde en vijfde als ze door fouten van de pitcrew moeten opgeven. De punten volgen echter snel, Magnussen scoort knappe puntenklasseringen in Bahrein, Spanje, Frankrijk, Oostenrijk, Hongarije en België. In Monza clasht hij Fernando Alonso en laat Magnussen weer zien dat hij niet op zijn mondje is gevallen: “Hij denkt dat hij God is, ik kan niet tot hij met pensioen gaat.” Er volgen nog punten in Rusland en Verenigde Staten, Magnussen eindigt het jaar op 56 punten en dat zijn er 19 meer dan teamgenoot Grosjean.
Het seizoen 2019 draait voor Haas uit op een tumultueus rampjaar. Rich Energy komt met veel bombarie binnen als hoofdsponsor, de energiedrankjesfabrikant belooft gouden bergen en wil Red Bull van de troon stoten. De auto zelf is echter totaal niet competitief, over één rondje worden er nog wel resultaten geboekt maar op zondag is de VF-19 niet vooruit te branden.

Tumultueus jaar met Rich Energy
Alles komt samen tijdens het weekend in Silverstone, alle updates worden teruggedraaid en men komt met de auto aan de start die ook in Australië gebruikt werd. Kevin Magnussen en Romain Grosjean raken elkaar echter in de openingsronde en vallen uit, het komt het team zelf op openlijke kritiek te staan van Rich Energy’s Twitter-account. De oprichter van het bedrijf Wililiam Storey ligt overhoop met Haas en ook zijn eigen bedrijf, de sponsordeal wordt tijdens het seizoen beëindigd. Het team wordt slechts negende bij de constructeurs met 28 punten, het slechtste resultaat tot dan toe. 2020 verloopt echter nog teleurstellender, Magnussen scoort één schamel puntje en verlaat het team min of meer door de achterdeur.
Hoogtepunten met Haas
2021 loopt daardoor uit op een soort tussenjaar voor Magnussen. Hij rijdt samen met Nederlander Renger van der Zande in het IMSA, het Amerikaanse lange afstandskampioenschap. Ook komt hij samen met vader Jan uit in de 24 uur van Le Mans, de twee eindigen als zeventiende in LMP2-klasse. Voor 2022 wordt Magnussen als één van de coureurs voor het WEC-project van Peugeot, maar als Haas-teambaas Günther Steiner belt is de keus snel gemaakt. Het contract met Nikita Mazepin wordt na het uitbreken van de Oekraïne-oorlog ontbonden en Magnussen mag zijn plek innemen.

Kevin Magnussen maakt meteen indruk naast Mick Schumacher, in de seizoensopener wordt hij meteen vijfde. Hoogtepunt van het seizoen voor Magnussen is ongetwijfeld zijn pole in Brazilië. Vlak voordat er een regenbui over het circuit trekt, klokt hij de snelste tijd en mag hij de sprintrace vanaf de eerste startplek beginnen. Hij pakt punten in de sprintrace maar op zondag eindigt de race vroegtijdig. Daniel Ricciardo kegelt de Deen van de baan. Hij eindigt het seizoen verdienstelijk met een dertiende plaats in de eindklassering.


Magnussen spreekt zich uit over tijd bij McLaren: ‘Ik werd depressief in 2015’
01 mei 2025 16:00 - Nieuws
22 januari 2025 18:00 - Nieuws
21 januari 2025 18:00 - Nieuws
02 januari 2025 17:21 - Nieuws
10 december 2024 09:30 - Nieuws
05 december 2024 09:41 - Nieuws
13 november 2024 14:00 - Nieuws
01 november 2024 22:25 - GP São Paulo
01 november 2024 14:00 - GP São Paulo
Kevin Magnussen video's

Alonso reageert op schorsing Magnussen: ‘Hoort gewoon bij het racen’
04 september 2024 10:30 - Nieuws

VIDEO: Harde klapper Magnussen veroorzaakt rode vlag tijdens GP Mexico
29 oktober 2023 22:06 - GP Mexico

VIDEO: Magnussen parkeert auto in muur en zorgt voor rode vlag
26 augustus 2023 12:03 - GP Nederland

Statistieken
-
Team
Niet actief in F1
-
Leeftijd
32
-
Geboorteland
Roskilde


Zelfs onderlinge McLaren-strijd garandeert geen succes voor Verstappen, zo weet hij
31 mei 2025 18:26 - GP Spanje

Verslagen Tsunoda (P20) staat voor een raadsel na kwalificatie: ‘Geen tempo’
31 mei 2025 18:00 - GP Spanje


Max Verstappen realistisch na kwalificatie: ‘McLarens moeilijk te verslaan’
31 mei 2025 17:15 - GP Spanje


Kwalificatie GP Spanje in vogelvlucht: McLaren heerst met pole voor Piastri, Verstappen derde
31 mei 2025 17:02 - GP Spanje




VT3 GP Spanje: McLaren rolt spierballen voor kwalificatie, Verstappen rijdt vijfde tijd
31 mei 2025 13:30 - GP Spanje




Jos Verstappen met de schrik vrij na koprol in Zweedse rally: ‘Erg moeilijk’
31 mei 2025 11:00 - Nieuws

PSG-fans Gasly en Hadjar beleven finale Champions League samen: ‘Ook gekeken naar vluchten’
31 mei 2025 10:30 - Nieuws

Vasseur erkent balansproblemen, mikt op ommekeer met nieuwste upgrades
31 mei 2025 10:00 - GP Spanje


Horner blikt tevreden terug op de vrijdag in Barcelona: ‘We zitten er nog bij’
31 mei 2025 08:00 - GP Spanje

Briatore gelooft in toekomstige titelkansen Alpine: ‘Anders zat ik nu niet in Barcelona te zweten’
30 mei 2025 20:00 - GP Spanje

VT2 GP Spanje: Piastri toont potentie MCL39, Verstappen en Norris apen elkaar na
30 mei 2025 18:00 - GP Spanje

Ferrari krijgt nul op rekest van Horner: ‘Mijn Italiaans is slechter dan Flavio’s Engels’
30 mei 2025 18:00 - Nieuws


Hamilton vreest dat F1 ‘verkeerde kant op gaat’ door strengere controles op flexi-wings
30 mei 2025 16:30 - GP Spanje

Horner adviseert Tsunoda: ‘Moet zich blijven verbeteren voor stoeltje volgend jaar’
30 mei 2025 15:30 - Nieuws

Sainz en Alonso loven landgenoot Palou na Indy 500-zege: ‘Moet kans krijgen in Formule 1’
30 mei 2025 14:45 - IndyCar

VT1 GP Spanje: Nieuw reglement remt McLaren niet af, Verstappen tweede
30 mei 2025 14:32 - GP Spanje


Ben Sulayem krijgt steun van autosportbonden voor tweede termijn: ‘Belangrijk werk voortzetten’
30 mei 2025 14:00 - Nieuws

Piastri belooft dat titelstrijd met Norris niet uit de hand zal lopen: ‘Zo zijn wij gewoon niet’
30 mei 2025 13:30 - GP Spanje


‘Red Bull legt Verstappen voor 2026 vast, exitclausule verloopt na GP Oostenrijk’
30 mei 2025 12:00 - Nieuws