Fernando Alonso was tijdens de eerste twee vrije trainingen voor de Grand Prix van Rusland de meest productieve coureur. De McLaren-rijder had testwerk te doen en liet zich niet afschrikken door het weer.

“We hadden vandaag wat extra dingen op het programma staan”, legt Alonso uit aan ESPNF1. “In de eerste vrije training reed ik met de nieuwe specificatie motor, en in de tweede training met een oude motor die in Japan kuren had vertoond. We hebben die achterhaald en VT2 daarom gebruikt om de motor te testen en zo vast te stellen dat we het hele weekend gewoon met deze krachtbron kunnen rijden.”

“Ondanks het weer moesten we dus wel motortests afwerken”, vervolgt Alonso, die achtereenvolgens zestien en twaalf ronden reed. De Spanjaard – die dit weekend deelname aan zijn 250ste Grand Prix-weekend viert, maar ‘pas’ zijn 248ste start zal maken – zal in de kwalificatie en race dus geen gebruik maken van de nieuwe specificatie Honda-motor, maar krijgt toch een gridstraf voor de introductie van de nieuwe motorcomponenten.

Alonso dient – zoals het er nu voor staat – na de kwalificatie 35 plekken in te leveren. Dat hij deze straf heeft in zijn feestelijke weekend, vindt hij jammer. “Maar het kan niet tippen aan ons record uit Spa, toen we 55 plekken straf hadden. Wat deze race betreft, moeten we maar zien wat we er van kunnen maken. Het wordt waarschijnlijk voor iedereen een éénstopper, wat het er niet makkelijker op maakt voor ons.”

Button
Teamgenoot Jenson Button heeft de nieuwe Honda-motor niet mogen testen, maar hem wacht daardoor dus ook geen gridstraf. De Brit meldt echter dat hij als de Formule 1 na de race in Rusland over twee weken in het Amerikaanse Austin neerstrijkt, om logistieke redenen alsnog niet de beschikking zal hebben over de nieuwe specificatie V6, terwijl Alonso deze dan wel gaat gebruiken.

“Ik zou natuurlijk liever zien dat we met gelijk materiaal rijden, maar in onze situatie is het belangrijkste dát de motor getest wordt, ook al gebeurt dat met maar één auto”, vertelt ook hij aan ESPNF1. In de terugblik van zijn team, houdt Button het erbij dat hij met een totaal van twintig rondjes toch nog aardig wat heeft kunnen rijden. “Onze auto doet het dit jaar niet best in de regen, maar we lijken dichtbij de oplossing te zijn”, vertelt hij verder.