Mercedes heeft voor de tweede keer op rij een testdag in Barcelona als snelste afgesloten. Dit keer was het echter niet Nico Rosberg maar Lewis Hamilton die achter het stuur zat van wat vooralsnog de onbetwist snelste auto van het veld lijkt te zijn.

De marge was dit wel keer minder groot, want waar Rosberg op vrijdag nog 1,2 seconde sneller was dan Williams-coureur Valtteri Bottas, daar moest Hamilton het met een marge van ‘slechts’ een kwart tel op Bottas’ Williams-teamgenoot Felipe Massa doen.

Het beeld wordt echter vertekend in de zin dat de marge van Mercedes vermoedelijk groter is dan deze nu lijkt, want Hamilton zette zijn tijd op zachte banden neer, terwijl Massa zijn tijd daarvoor al op de snellere super softs had geklokt. Een verdere kanttekening bij het verschil in voorsprong is dat Bottas zijn tijd van vrijdag op dezelfde zachte compound neerzette als waarmee Rosberg toen onderweg was, dus de kleinere marge is niet per se indicatief van vooruitgang bij Williams.

McLaren
Het grote verhaal van de zaterdag was echter de (tijdelijke?) terugkeer van Kevin Magnussen bij McLaren. De Deense testcoureur nam voor het team uit Woking plaats achter het stuur van de MP4-30 als vervanger van de nog van zijn crash van vorige week zondag herstellende Fernando Alonso, maar kwam – nadat Jenson Button vrijdag nog 101 ronden reed voor McLaren – slechts tot 39 rondjes met de McLaren – Honda.

Het overgrote deel daarvan reed Magnussen daarbij voor de lunchpauze. Hij ging na de onderbreking nog wel twee keer naar buiten, maar scherpte zijn rondetijd niet verder aan en zo rond vier uur in de middag maakte McLaren bekend dat Magnussens dag er door een olielek op zat. Magnussen sloot de voorlaatste dag van de wintertests daarbij als achtste en voorlaatste af.

Kleine verschillen
Red Bull-coureur Daniel Ricciardo was de enige coureur die achter Magnussen eindigde, al kwam de Australiër wel tot 128 rondjes, waarbij hij in de middag wat lange(re) runs reed. Dat Ricciardo met een uiteindelijke achterstand van 2,7 seconden de hekkensluiter was, laat echter wel zien dat het veld dicht bij elkaar zat.

Het verschil tussen de nummer twee Massa en nummer drie Kimi Räikkönen – die voor de lunch een ‘duel’ uitvochten met korte runs op super softs – was daarbij vooral opvallend klein: slechts veertien duizendsten, wat het vermoeden dat Williams en Ferrari in 2015 wel eens dicht bij elkaar kunnen zitten versterkt. Qua ronden deed Räikkönen het wel een beetje beter, want hij ging het Circuit de Barcelona-Catalunya 136 keer rond. Massa moest het met 102 rondjes doen. Ook niet verkeerd, maar de Braziliaan was met een al dan niet geplande stop om vijf uur wel voortijdig klaar.

De dag in zijn geheel zat er effectief ook wat vroeger op, want met nog negentig tellen te gaan zorgde Toro Rosso’s Carlos Sainz, die overigens prima vierde was en 132 rondjes reed, voor de tweede rode vlag van de dag. Alleen Marcus Ericsson – zesde achter Sainz en de nummer vijf Romain Grosjean – en Nico Hülkenberg gingen daarna nog voor de vorm de baan op. Hülkenberg, zevende in de rangschikking, was met 158 afgelegde rondjes overigens de meest productieve coureur, waarbij hij dus veel waardevolle kilometers maakte met de pas vrijdag geïntroduceerde Force India VJM08.

Positie Coureur Team Rondetijd Aantal ronden
1 Lewis Hamilton Mercedes 1:23.022 76
2 Felipe Massa Williams 1:23.262 102
3 Kimi Räikkönen Ferrari 1:23.276 136
4 Carlos Sainz Toro Rosso 1:24.191 132
5 Romain Grosjean Lotus 1:24.200 116
6 Marcus Ericsson Sauber 1:24.477 123
7 Nico Hülkenberg Force India 1:24.939 158
8 Kevin Magnussen McLaren 1:25.225 39
9 Daniel Ricciardo Red Bull 1:25.742 128