Bernie Ecclestone verwacht dat Renault deze week zal beslissen of het Lotus F1 overneemt of niet. Andere opties voor Renault zijn om een compleet eigen team op poten zetten, verder te gaan als motorleverancier, of te stoppen met de Formule 1.

Dat meldt Ecclestone in gesprek met Formule 1-verslaggever Adam Cooper. “We komen stapsgewijs steeds dichter bij een beslissing”, vertelt Ecclestone, verwijzend naar hoe Renault zich al enige tijd beraadt op haar Formule 1-toekomst.

Het opnieuw runnen van een fabrieksteam lijkt daarbij op het moment de meest waarschijnlijk keuze. Wat echter nog niet vaststaat is of Renault het team van Lotus over wil nemen, of dat het een compleet nieuwe eigen renstal op wil zetten.

“We zullen er deze week achter komen wat er te gebeuren staat en of Renault het team van Lotus wil overnemen of niet”, geeft Ecclestone aan. De uiteindelijke beslissing wordt genomen door Renaults ceo en bestuursvoorzitter Carlos Ghosn (links op de foto). Wat investeren in Lotus daarbij een ingewikkelde zaak maakt, weet Cooper te melden, is dat het team aanzienlijke schulden heeft openstaan bij huidige eigenaar Genii Capital.

Het beginnen van een volledig nieuwe renstal is echter eveneens mogelijk voor Renault nu de FIA de deadline voor inschrijvingen voor nieuwe teams heeft uitgesteld tot eind deze week. Niet geheel toevallig is dat ook wanneer Ghosn naar verwachting de knoop doorhakt. Wat daarentegen ondanks de schulden van Lotus voor een overname spreekt, is dat Renault door een bestaand team over te nemen recht heeft op uitbetalingen van Ecclestone’s FOM.

Lotus
Mocht het desondanks niet van een overname van Lotus komen, dan kan dat team wel eens verder in de problemen komen. De formatie uit Enstone heeft het financieel niet breed. Afgelopen raceweekend kreeg het haar banden bijvoorbeeld pas een uur voor aanvang van de eerste vrije training omdat het de rekeningen van Pirelli te laat betaald had. Daarnaast spanden andere leveranciers een zaak aan wegens wanbetaling, al ligt deze voorlopig stil.

Zelfs als Renault Lotus links laat liggen, valt dat team volgens Ecclestone mogelijk nog uit de problemen te helpen. Gevraagd of er een plan ligt voor die situatie, antwoordt hij als volgt: “Half. Ik denk dat we het wel min of meer onder controle hebben.”

Geen extra subsidie
Wat Ecclestone tot slot benadrukt is dat een rentree van Renault als teameigenaar niet betekent dat de Fransen op extra aanmoedigingsbetalingen vanuit de sport hoeven te rekenen. Als teameigenaar die ook motoren levert zijn de voorwaarden voor Renault volgens Ecclestone gunstiger dan voor bijvoorbeeld een groep investeerders, maar Renault vormt in die zin ‘geen uitzondering’ en moet gewoon presteren om hoge uitbetalingen te verdienen.