Bernie Ecclestone heeft een nieuw proefballonetje opgelaten: de commerciële uitbater van de Formule 1 heeft voorgesteld dat de grotere teams hun armlastige collega-renstallen auto’s gaan verkopen.

Ecclestone heeft de verplichting om er voor te zorgen dat er tijdens elke race een goed gevulde grid is. ‘Goed gevuld’ betekent naar verluidt minstens zestien, een aantal dat angstvallig dichtbij komt nu Caterham en Marussia op wankelen staan, terwijl Sauber en Lotus het financieel zwaar hebben.

Om de grid te vullen heeft Ecclestone eerder al voorgesteld het aantal teams terug te brengen van de huidige elf, naar acht, maar dan wel met de voorwaarde dat de acht resterende formaties drie auto’s elk inzetten, in plaats van het huidige aantal van twee.

Dat voorstel is niet unaniem omarmd, temeer omdat het volgens bijvoorbeeld McLaren al te laat is om in 2015 derde auto’s in te zetten – indien dat nodig is – terwijl een dergelijk format daarnaast vermoedelijk ook een omvangrijke reglementswijziging en andere puntentelling zou vereisen.

Als alternatief heeft Ecclestone nu een nieuw idee in de groep gegooid dat kan fungeren als tussenoplossing, namelijk het inzetten van de facto klantenauto’s. Ecclestone wil dit bewerkstelligen door kleine teams auto’s te laten kopen van grotere teams, die ze vervolgens zelf kunnen runnen.

“Mocht bijvoorbeeld Sauber op het randje van de afgrond balanceren, dan kan een groot team als Ferrari een deal sluiten met Sauber waarbij ze Sauber een auto geven, met de voorwaarde dat Sauber – behalve met haar eigen sponsoren – ook met sponsoren van Ferrari er op rondrijdt”, oppert Ecclestone in gesprek met Motorsport-Total.

“Ferrari zou dan ook nog kunnen aangeven welke coureur ze in de auto willen, waarna Sauber de auto verder runt, maar niet ten onder hoeft te gaan aan verdere kosten. Een team als Red Bull zou zoiets ook kunnen doen met bijvoorbeeld Caterham, want het zou veel van Caterhams problemen oplossen.”

Ecclestone benadrukt verder nog dat er op het moment nog niks aan de hand is en geen noodzaak bestaat voor dergelijke noodgrepen, aangezien Marussia en Caterham een paar races mogen missen. “Ze lopen daardoor ook hun uitbetaling voor het kampioenschap niet mis”, beklemtoont Ecclestone. “De enige inkomsten waar ze naast grijpen, zijn die voor de individuele races die ze missen.”

Minimum?
Over wat het minimum aantal auto’s op de grid hoort te zijn, bestaat overigens twijfel. Volgens Motorsport-Total is het zestien, maar andere publicaties hebben het over achttien. Mercedes-kopstuk Toto Wolff heeft zich daarnaast laten ontvallen dat hij heeft begrepen dat Ecclestone het aantal niet onder de twintig wil laten vallen.