Eind oktober zal er duidelijkheid zijn over Red Bulls toekomst in de Formule 1. Dat blijkt uit uitspraken van eigenaar Dietrich Mateschitz, die dreigt te stoppen als Red Bull geen goede motoren kan krijgen.

Sinds het achter de schermen met motorleverancier Renault heeft gebroken, zoekt Red Bull een nieuwe partner. Er is met Mercedes en Ferrari gesproken, maar het lijkt er al enige tijd op dat alleen Ferrari nog een realistische optie is.

Ferrari zou Red Bull echter geen gelijkwaardige motoren willen leveren, terwijl Red Bull daar wel op aandringt. Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz heeft zelfs gedreigd de stekker eruit te trekken en Red Bull Racing en Toro Rosso op te doeken als er geen aanvaardbare deal gesloten kan worden.

“We zijn druk in de weer om de motorsituatie te regelen, maar krijgen vooralsnog niet de motoren die we willen”, wordt Mateschitz geciteerd door SpeedWeek, dat eigendom is van Red Bull. “Om verder te gaan in de Formule 1, is dat voor ons echter wel een voorwaarde”, benadrukt hij.

Mateschitz heeft daarbij ook een deadline in zijn hoofd voor wanneer hij uitsluitsel wil voor het motorvraagstuk: “In ieder geval eind oktober.” Achter die deadline, die zoals SpeedWeek aangeeft ook bepalend is voor de vraag of Red Bull verder gaat in de Formule 1, steekt ook een praktische overweging. Voor het ontwerpen en construeren van de 2016-bolides van Red Bull en Toro Rosso moet dan duidelijk zijn welke motor achterin komt te liggen.

Ecclestone
Of er dan ook echt een akkoord ligt, is dus nog niet gezegd. Bernie Ecclestone, de grote baas van de Formule 1, verklaarde eerder alles te doen om Red Bull uit de brand te helpen, maar moet inmiddels tegenover Auto, Motor und Sport erkennen dat hij ‘niets voor Red Bull kan betekenen. “Ik bouw immers geen motoren”, schertst hij, alvorens hij verduidelijkt dat hij ‘niemand kan dwingen’ motoren aan een team te leveren.

“De regels zijn zo opgesteld dat ze het alleen verbieden dat een motorfabrikant aan te veel teams levert. Niemand is verplicht een ander motoren te geven. Het probleem van Red Bull is daarbij dat Mercedes bang is dat ze door Red Bull worden verslagen als ze ze een motor geven.”

Hoe het met Ferrari’s vermeende voorstel zit om Red Bull louter van 2015-motoren te voorzien, weet Ecclestone naar eigen zeggen niks, ondanks dat hij op de donderdag in Sotsji uitgebreid met Ferrari-teambaas Maurizio Arrivabene stond te praten: “Dat moet je maar aan Ferrari vragen.”

Zorgen om een exit van Red Bull maakt Ecclestone zich desondanks nog niet. “Het zou natuurlijk slecht voor de sport zijn, maar ik maak me nog niet druk, want ik weet niet hoe het uit gaat pakken. Pas als het zover is, zal ik me indien nodig zorgen maken.”