De FIA staat er voor open om het aantal punten dat conform het nieuwe superlicentiesysteem in de opstapklassen te verdienen is, aan te passen. Dat meldt Autosport.

De internationale autosportfederatie kondigde twee weken geleden aan dat er met ingang van 2016 een nieuw puntensysteem van kracht wordt voor het verkrijgen van een superlicentie, het ‘rijbewijs’ dat voor coureurs vereist is voor deelname in de Formule 1.

De manier waarop punten te verdienen zijn onder dit systeem, is echter al hevig bekritiseerd. Onder meer omdat er in de hoog aangeschreven Formule Renault 3.5 maar weinig punten te verdienen zijn, de DTM conform dit systeem helemaal geen deel meer zou uitmaken van de ladder der opstapklassen, en omdat het hoogste aantal punten is gereserveerd voor een klasse die nog niet eens bestaat: de Formule 2.

Wat verder in veel media is belicht, is het feit dat een rol als testrijder totaal geen punten oplevert, terwijl grote namen van vandaag de dag als Fernando Alonso, Kimi Räikkönen, Daniel Ricciardo en Jenson Button niet aan het minimum aantal van veertig punten waren gekomen als dit systeem van kracht was geweest op het moment dat deze heren hun Formule 1-debuut maakten.

In een reactie op dit alles, heeft de FIA nu aangegeven ervoor open te staan de toekenning van punten te heroverwegen. “Het is niet uitgesloten dat we in de toekomst veranderingen doorvoeren. Het zou zelfs logisch zijn om dat te doen en op jaarbasis aanpassingen te maken aan de puntenverdeling”, vertelt een FIA-woordvoerder aan Autosport.

De woordvoerder benadrukt echter wel dat er voor de FIA qua waardering van een klasse ‘meer factoren meespelen dan alleen de sportieve waarde van een kampioenschap’, al licht de woordvoerder niet toe welke aspecten nog meer worden meegenomen in de berekening.

Dat de Formule 2, een klasse die niet meer bestaat, ondertussen als het meest ‘waardevolle’ kampioenschap in het puntensysteem is opgenomen, is volgens de FIA-woordvoerder gedaan met oog op de toekomst. “Het is ons doel een logisch en gestroomlijnd pad vanuit de opstartklassen naar de Formule 1 uit te stippelen en het toekomstige Formule 2-kampioenschap zal daar een belangrijke rol in spelen.”

De FIA heeft tot slot aangegeven dat er in bijzondere gevallen uitzonderingen gemaakt kunnen worden voor het toekennen van een superlicentie. Er wordt echter benadrukt dat het ‘uitsluitend om hele speciale gevallen gaat, zoals Michael Schumacher in 2010’.

Zevenvoudig wereldkampioen Schumacher maakte in 2010 na drie jaar buiten de autosport een comeback in de Formule 1, maar had onder de nieuwe regels met het puntensysteem strikt gezien geen superlicentie kunnen krijgen omdat hij in de tussentijd niet serieus had geracet.