Honda heeft haar laatste vier tokens gebruikt om in Sotsji een nieuwe specificatie van haar V6-motor te introduceren, zo bericht Auto, Motor und Sport. Motorsport.com meldt ondertussen dat Renault nog altijd dubt wanneer het haar eerste tokens inwisselt.

Renault had na de afgelopen winter nog twaalf tokens over. Tokens zijn een soort virtuele valuta en moeten ingeruild worden om grote verbeteringen aan de motor te mogen maken, maar Renault heeft dit jaar nog geen tokens gebruikt. Hoewel de Franse fabrikant wel enkele kleine verbeteringen heeft doorgevoerd, wachten haar teams Red Bull en Toro Rosso al lang op een grote update, en vermoedelijk moeten ze nog even blijven wachten.

Renault dacht er eerst in Singapore een grote update te brengen, maar deze werd vervolgens uitgesteld en ingepland voor de Grand Prix voor Rusland. Met die race voor de boeg, weet Motorsport.com nu echter te melden dat de nieuwe specificatie in ieder geval niet dit weekend al wordt geïntroduceerd.

Volgens de Engelstalige publicatie brengt Renault de nieuwe motor ‘mogelijk tijdens het raceweekend in Amerika’, maar staat zelfs dat nog niet vast. Renault zou nog bezig zijn met het verifiëren van de update, om vast te stellen of de verbeterde performance niet ten koste gaat van de betrouwbaarheid. Indien dat wel zo is, zal Renault de introductie van de update nog verder uitstellen, aldus Motorsport.com.

Honda
Honda komt volgens Auto, Motor und Sport ‘waarschijnlijk’ wel met een nieuwe specificatie van haar V6-turbokrachtbron naar Rusland. De Japanse firma zou haar laatste vier tokens hebben ingewisseld om verdere verbeteringen te maken aan de verbrandingsmotor en het uitlaatsysteem.

Of Honda de motor inderdaad in Sotsji introduceert, hangt volgens de Duitse publicatie af van of er op tijd genoeg onderdelen geproduceerd kunnen worden. Zelfs als dat zo is, kan er volgens Auto, Motor und Sport slechts één McLaren-coureur in Rusland al mee rijden en wordt dat Fernando Alonso. Wel krijgt Alonso dan een gridstraf aan zijn broek voor een motorwissel.

Mercedes & Ferrari
De andere motorleveranciers, Mercedes en Ferrari, nemen geen nieuwe specificaties van hun krachtbronnen mee naar Sotsji. Hun klantenteams krijgen echter wel nieuwe – verse – exemplaren van hun huidige krachtbronnen, meldt Auto, Motor und Sport.

Mercedes-klanten Williams, Force India en Lotus krijgen allemaal nieuwe motoren, maar het gaat daarbij dus niet om de specificatie die het Mercedes-fabrieksteam zelf in Monza in gebruik heeft genomen, omdat er niet genoeg van de speciaal hiervoor bestemde benzine beschikbaar is. Ferrari geeft haar klant Sauber ondertussen een nieuw exemplaar van de Canada-specificatie van haar motor, terwijl het zelf sinds Monza al met een verbeterde versie rijdt. Manor, dat met 2014-motoren van Ferrari rijdt, krijgt mogelijk verse exemplaren van de 2014-krachtbron.