De FIA heeft gehoor gegeven aan het protest van Honda en de Japanse motorleverancier toch toestemming gegeven haar V6-motor tussentijds door te ontwikkelen. Dat bericht de BBC.

Hoewel de FIA eerder al toestemming had gegeven aan Mercedes, Renault en Ferrari om hun motoren gedurende seizoen 2015 te verbeteren, werd nieuwkomer Honda die mogelijkheid aanvankelijk ontzegd. Dit omdat de andere drie fabrikanten hun eerste V6-krachtbronnen ook niet mochten doorontwikkelen in 2014, zo redeneerde de FIA.

Honda en haar klant McLaren gingen echter in protest tegen deze beslissing, omdat ze van mening waren benadeeld te worden. Na enig beraad heeft de FIA nu gehoor gegeven aan dat protest en mag ook Honda haar krachtbron tussentijds doorontwikkelen, zo meldt de BBC.

Wel is het zo dat Honda niet onbeperkt aan de motor mag sleutelen, dit vanwege het token-systeem. Mercedes, Renault en Ferrari hebben voor heel 2015 immers de beschikking over 32 tokens, een soort virtuele valuta die ingeruild moet worden voor het mogen doen van een motoraanpassing.

Elke motor is door de FIA onderverdeeld in 66 componenten, waarvan er 61 zijn die aangepast mogen worden. Voor elke aanpassing moet een token ingeleverd worden, wat er op neer komt dat er in totaal zo’n 48 procent van de motoronderdelen veranderd en verbeterd mag worden.

De in 2014 ook al actieve fabrikanten Mercedes, Renault en Ferrari gebruiken deze winter echter al tokens om hun motoren te verbeteren, dus het zou volgens de FIA niet eerlijk zijn om Honda – dat haar motor pas op 28 februari hoeft te homologeren – 32 tokens voor heel 2015 te geven.

De FIA heeft daarom besloten Honda aan het begin van het seizoen een aantal tokens te geven, waarbij het aantal gebaseerd zal zijn op hoeveel tokens Mercedes, Renault en Ferrari gemiddeld nog over hebben.