HRT en Sauber zien versoepeling testverbod wel zitten
Formule1
Bouke van den Berg
19 augustus 2011
HRT en Sauber zijn ‘in principe’ voor een versoepeling van het testverbod. Het moet volgens de twee teams niet ten koste gaan van de kostenbesparingen in de Formule 1.
Sinds 2009 zijn testdagen verleden tijd. Nieuwe onderdelen mogen uitsluitend tijdens Grand Prix-weekenden pas worden getest. Het testen wordt al jaren aan banden gelegd, en sinds 2009 is er dus een compleet verbod op. Daar lijkt echter nu een einde aan te komen.
FIA-president Jean Todt wil de regels versoepelen en het merendeel van de teams ziet het ook wel zitten. Onder bepaalde voorwaarden, zo stelt Sauber bijvoorbeeld. “Het is voor ons heel belangrijk dat het verbod niet compleet wordt opgeheven”, zegt Monisha Kaltenborn, Saubers uitvoerend directeur, tegenover Autosport.
“Toch begrijpen we dat het, vooral voor debuterende jonge coureurs, een opgave is om de Formule 1 te halen omdat ze de auto nauwelijks leerden kennen. Voor hun moet een uitzondering worden gemaakt. Daarin kunnen we absoluut een balans in vinden. Sauber verzet zich daar niet tegen als iedereen zich houdt aan de Resource Restriction Agreement.”
Kaltenborn stelt ook voor om een paar van de wintertests te verplaatsen naar een datum in het seizoen. “Wij vinden het vooral belangrijk dat jonge coureurs meer kansen krijgen”, aldus Kaltenborn. “Tegenwoordig volgen alle tests elkaar in een rap tempo op. Misschien kun je een paar van die tests op een effectieve en verantwoordelijke wijze verplaatsen. Zo kun je de auto beter ontwikkelen zonder dat de uitgaven exploderen.”
Colin Kolles van HRT sluit zich aan bij het standpunt van Sauber. Er moet volgens de Duitser rekening gehouden worden met waar er na welke race wordt getest. “In principe zijn wij voor een versoepeling. In principe”, benadrukt de HRT-chef. “Het hangt er vanaf waar de test op wat voor manier plaatsvindt.”
“Het kostenplaatje speelt een belangrijke rol. Als er effectief met geld wordt omgegaan juichen wij de versoepeling toe. Dan hebben wij er voordeel van. Het hangt er echter vanaf waar de test plaatsvindt. Als je racet in Hongarije en vervolgens naar Jerez of Paul Ricard moet, dan wordt het een lastig verhaal.”
“Het moet logisch zijn, bijvoorbeeld als we ergens geracet hebben en daar vervolgens langer blijven om te testen voordat je vakantie begint. Dan vallen de kosten mee.”
Gerelateerd nieuws
Binotto: ‘Schumacher was zeker een sterke kandidaat’ voor tweede Sauber-stoeltje
09 november 2024 17:00 - Nieuws
Video