Lotus-protegé Esteban Ocon heeft grote indruk gemaakt tijdens zijn eerste Formule 1-test voor dat team, terwijl Mercedes-beschermeling Pascal Wehrlein op zijn beurt ruimschoot geprezen is door Mercedes-topman Toto Wolff.

Ocon (foto) ontving de loftuitingen aan zijn adres naar aanleiding van de testkilometers die hij afgelopen woensdag en donderdag aflegde op het Ricardo Tormo circuit in Valencia in een Lotus uit 2012. “Esteban reed uitzonderlijk goed”, zo prijst Lotus’ trackside operations director Alan Permane de achttienjarige Fransman in gesprek met Autosport.

“Hij voerde elke taak uit die we hem oplegden en het was direct duidelijk dat hij zeer getalenteerd is. Hij had niet veel tijd nodig om op snelheid te komen, leek op zijn gemak in de auto en de manier waarop hij met alles omging en feedback gaf was ook veelbelovend.”

“Ik weet zeker dat we Esteban snel weer achter het stuur van een Formule 1-auto zullen zien”, besluit Permane, daarmee de geruchten voedend dat de coureur die dit jaar het Europees Kampioenschap Formule 3 op zijn naam schreef – in zijn eerste jaar in de klasse – in 2015 wel eens ‘een rol in de Formule 1 kan verkrijgen’, zoals ook Autosport bericht.

Wehrlein
Het twintigjarige Mercedes-talent Pascal Wehrlein blijft vermoedelijk in de DTM racen, als het althans aan Mercedes’ motorsportchef Toto Wolff ligt, maar Wolff zou wel graag zien dat dit gecombineerd kan worden met een testrol in de Formule 1 voor Werhlein.

Dat vertelt Wolff aan Autosport, waarbij hij Wehrlein eerst nog prijst voor zijn Formule 1-test die inmiddels al een tijdje geleden – voor de Grand Prix van Singapore – plaatsvond. “Wat hij toen liet zien, was zeer indrukwekkend”, herinnert Wolff zich. “Wehrlein reed op Portimão, wat een erg technisch circuit is, maar het leek wel alsof hij al zijn hele leven met Formule 1-auto’s reed.”

“Wehrlein heeft zich echt geweldig ontwikkeld”, vindt Wolff, die het nog te vroeg vindt het ‘nu al concreet over volgend jaar te hebben’ voor Wehrlein. “Maar”, zo speculeert hij toch over 2015: “We willen hem graag behouden voor de DTM. GP2 is ook een optie, maar het is lastig daar een geschikt team te vinden en veel jongens hebben ook wel een paar jaar nodig om in die klasse succesvol te worden.”

“Idealiter doen we het met Wehrlein min of meer zoals we met Valtteri Bottas hebben gedaan”, vervolgt Wolff, doelend op de coureur die via de GP3 en een testrol bij Williams – waar hij één jaar fulltime als testcoureur fungeerde – werd klaargestoomd voor een racezitje bij datzelfde team. “In het geval van Wehrlein wilen we racen in de DTM combineren met testen in de Formule 1. Dat kan dan gaan om een functie als test- en reserverijder, of een rol als vrijdagtester bij een kleiner team.”