De discussie over het gedeeltelijk opheffen van het verbod op het doorontwikkelen van de motoren tijdens het seizoen, de zogeheten engine unfreeze, woedt in alle hevigheid. ‘Te duur’, zegt Mercedes-baas Toto Wolff – ‘Onzin’, zegt Ferrari-chef Marco Mattiacci.

Natuurlijk is het voor Mercedes een potentieel slechte zaak als concurrenten Ferrari, Renault en (straks) Honda de kans krijgen naast in de winter, zoals nu is toegestaan, in de loop van het jaar hun achterstand op het Duitse merk weg te werken, maar dat is niet het argument dat Wolff aandraagt. “We denken dat het een slecht idee is, want de kosten zullen enorm toenemen. En wie zegt dat onze voorsprong verdwijnt? Waarschijnlijk blijft het verschil gewoon hetzelfde.”

Wolff stak in Sotsji nog even de draak met zijn concurrenten bij Ferrari, die menen dat het financiële plaatje niet onder een verlichting van de engine freeze zal lijden. “Ik denk dat ze bij Ferrari een nieuwe rekenmachine nodig hebben”, grapte Wolff. “Dat van die rekenmachine was geen eerlijke opmerking”, zegt Mattiacci daarop.

De Italiaan blijft achter berekeningen staan die aangeven dat er voor Ferrari geen kostentoename gepaard zou gaan met een uitgebreide motorontwikkeling. Sterker nog, Mattiacci denkt dat er zelfs geld mee te verdienen valt: “Als ik de mogelijkheid zou hebben mijn motoren te verbeteren, dan hadden onze klantenteams Sauber en Marussia misschien ook meer punten kunnen scoren, en daarmee geld kunnen verdienen. Voor een klein team is het nog belangrijker om een achterstand in te kunnen lopen.”

Hoewel het moeilijk zal worden de unfreeze geaccepteerd te krijgen – alle teams moeten vóór stemmen, en de Mercedes-teams zullen dat hoogstwaarschijnlijk niet doen – zal Ferrari ervoor blijven strijden, zegt Mattiacci. “We zijn een bedrijf dat motoren bouwt, dus ik denk dat innovatie centraal moet staan in de Formule 1. We blijven ons best doen om dat ideaal te verdedigen. Ik kan gewoon niet aan de fans verkopen dat ik een jaar moet wachten voordat ik de motor kan verbeteren.”