Pirelli denkt er serieus over na om in de komende jaren bredere banden te herintroduceren in de Formule 1. De Italiaanse bandenfabrikant is van mening dat het de show ten goede komt.

Er wordt binnen de Formule 1 al tijden gesproken over mogelijke manieren om de sport weer aantrekkelijker te maken voor zowel het publiek als ook voor de rijders. De auto’s zouden vandaag de dag bijvoorbeeld veel minder tot de verbeelding spreken dan voorheen. Paul Hembery, de motorsportchef van Pirelli, ziet het daarom wel zitten om de banden breder te maken. Niet alleen zou het er beter uitzien, het zou de coureurs door de toegenomen griplevels ook in staat stellen om meer te pushen.

“Bredere banden? Ik vind het wel een aantrekkelijk idee”, geeft Hembery toe. “Kijk maar eens naar de Formule 1-bolides uit de jaren 70. Dat waren nog net geen dragsterbanden, maar het geheel zag er toch behoorlijk indrukwekkend uit. Dat terwijl de banden van nu eigenlijk vrij klein zijn. Maar goed, we zijn met race director Charlie Whiting in gesprek over de verschillende mogelijkheden. Wij zijn in ieder geval bereid om alles te doen om de sport aantrekkelijker te maken.”

Hoewel het terugbrengen van het spektakel in de Formule 1 een voortdurend proces is, verwacht Hembery niet dat dergelijke ingrijpende veranderingen zomaar ingevoerd kunnen worden: “Ik denk bijvoorbeeld dat 2016 geen realistisch doel is. Dat zou dan 2017 worden, mits we op tijd weten welke kant de Formule 1 op wil.” Hembery maakt daarbij de kanttekening dat het huidige contract van Pirelli na 2016 afloopt, hetgeen naar eigen zeggen betekent dat het contract verlengt dient te worden als de Formule 1 en Pirelli samen nieuwe paden wensen te bewandelen. 

De huidige Formule 1-banden zijn 245 milimeter breed aan de voorkant en 325 milimeter breed aan de achterkant. Als Hembery het zelf voor het zeggen had, zou hij in de toekomst gaan voor achterbanden die minstens 400 milimiter breed zijn: “Dat zie ik al helemaal zitten. Vergelijk het maar met motoren met 1000 pk waar nu weer over gesproken wordt. Het klinkt gewoon al veel beter. De Formule 1 gaat toch uiteindelijk om extremen. Bredere banden, meer vermogen, dat soort dingen.”

Foto: James Hunt en John Watson in gevecht tijdens de Nederlandse Grand Prix van 1976.