Bandenmonopolist Pirelli heeft aangekondingd welke bandencompounds het meeneemt naar de eerste vier Grands Prix. De selectie is daarbij hetzelfde als vorig jaar.

Voor de seizoensopener in Australië gaat Pirelli voor zacht en medium, terwijl de Italiaanse bandenfabrikant voor de Grand Prix van Maleisië – race nummer twee op het programma – voor medium en hard heeft gekozen.

In China krijgen de coureurs daarna weer de softs en mediums tot hun beschikking, waarop ze het een week later in Bahrein ook weer met die compounds moeten doen.

De selectie voor de eerste races van 2015 is daarmee gelijk aan die van vorig jaar. De Pirelli P Zero’s voor dit jaar zijn echter wel enigszins anders: de achterbanden zijn bestendiger gemaakt, dit omdat Pirelli in 2014 heeft gemerkt dat de achterbanden erg te lijden hebben onder de grote hoeveelheid koppel van de V6-motoren waar sinds vorig jaar mee gereden wordt.

Hoewel de slijtage van de achterbanden dus minder moet zijn, zouden ze gelijktijdig ook meer grip moeten bieden, volgens Pirelli. De nieuwe banden hebben vooralsnog echter weinig indruk gemaakt op wereldkampioen Lewis Hamilton, die de banden in gesprek met het Franse Canal+ zelfs ‘het grootste probleem’ noemde waar hij tijdens de wintertests mee te maken had.

“De banden werken gewoon niet, want ze zijn te hard”, mopperde Hamilton, wiens kritiek gelijk werd gepareerd door Pirelli’s motorsportchef Paul Hembery: “Het was erg koud tijdens de testdagen”, haalt hij aan. “Tijdens raceweekends is het doorgaans veel warmer, wat een factor is die een zeer positieve invloed heeft op de performance van de banden”, aldus Hembery.