Waar in Australië beide Force India’s nog in de top tien finishten, bleven de punten dit keer buiten bereik van coureurs Nico Hülkenberg en Sergio Pérez. Hoge bandenslijtage en straffen deden het duo de das om.

Hülkenberg lijkt na de safety car-fase in het begin van de race nog in kansrijke positie te zitten: het team besluit hem tijdens de neutralisatie niet naar binnen te halen voor nieuwe banden, zodat hij een tijdje op de tweede plaats rondrijdt.

Het plan is om voor een tweestopstrategie te gaan, maar dat loopt anders: “Door de hoge bandenslijtage konden we die strategie niet volhouden, dus besloten we voor een driestopper te gaan”, vertelt Hülkenberg. “Misschien was het beter geweest als we die beslissing eerder hadden genomen, maar ik denk niet dat het zoveel effect had gehad.”

Hülkenberg, die worstelt met een lastig bestuurbare wagen, kan de hoop op een goede klassering helemaal opgeven als hij in botsing komt met Daniil Kvyat. “Ik ging in de eerste bocht wat wijd, en wilde daarom in bocht twee de binnenkant pakken”, zegt de Duitser. “Ik kwam weer naast hem te zitten, en ik denk niet dat hij dat verwachtte.” Misverstand of niet, het akkefietje komt Hülkenberg op een stop-and-go-penalty te staan. De veertiende plek aan de finish is zijn deel.

Pérez

Stalgenoot Pérez doet het op het Sepang International Circuit met een dertiende plaats nauwelijks beter. Ook de Mexicaan ligt na de safety car in de punten, maar valt direct ver terug doordat zijn medium-compound Pirelli’s zwaar versleten zijn. “Het ging daarna op de harde band wel wat beter, maar het was niet genoeg om nog mee te kunnen vechten”, legt Pérez uit.

Net als Hülkenberg wordt Checo tijdens de race bestraft voor een aanvaring met een andere coureur. In Pérez’ geval is dat Romain Grosjean, die door de Force India-coureur in de rondte wordt getikt. “Ik kon geen kant op”, zegt Pérez over de touché. “Ik vond het een raceongeluk, maar het heeft ons veel pijn gedaan. Teleurstellend, maar hopelijk kunnen we weer veel van deze race leren.”