Lewis Hamilton stevende in een zetel op een vorstelijke zege in Monaco af, tot de safety car en een verkeerde strategische zet roet in het eten gooiden. Nico Rosberg stal de zege zo onder de neus van zijn Mercedes-teamgenoot vandaan. Max Verstappen viel uit na een tot zijn crash zeer sterke race.

Hamilton had de race 65 rondjes lang onder controle. Toen ging het mis voor de Brit, op het moment dat het ook mis ging voor de Nederlander Max Verstappen. In een poging Romain Grosjean in te halen bij Sainte Devote, raakte Verstappen de Fransman, waarbij hij hard crashte. Verstappen stapte gelukkig ongedeerd uit, maar zo kwam een sterke race – en een goede kans op punten – wel ten einde voor de Toro Rosso-coureur.

Verstappen vocht immers om P10 met Grosjean, nadat hij eerder op koers had gelegen voor positie zeven of acht, mede dankzij een eerdere – zeer strakke en dus wel geslaagde – inhaalactie op Pastor Maldonado bij diezelfde Sainte Devote-bocht. Door een veel te lange eerste stop, vanwege gehannes met het rechter achterwiel, viel Verstappen echter terug tot buiten de top tien.

Een knappe opmars, mede door pal achter Ferrari-coureur Sebastian Vettel te rijden toen deze Carlos Sainz en Valtteri Bottas op een ronde zette, bracht Verstappen slim voorbij deze heerschappen. De Nederlander – die slim voor een tweede stop voor nieuwe superzachte banden was gegaan – was zo helemaal terug in de race voor punten, totdat deze in ronde 65 dus tot een voortijdig einde kwam.

Hamilton
Vooraan het veld had Lewis Hamilton de race tot dat moment makkelijk onder controle. De Mercedes-coureur had een riante voorsprong op teamgenoot Nico Rosberg, die veel moeite had met het verkeer en van achter bovendien onder druk stond van Vettel. Op het moment dat de safety car naar buiten kwam omdat de gecrashte auto van Verstappen moest worden opgeruimd, dook Hamilton echter plots naar binnen voor een extra stop.

Hamilton deed dat op verzoek van het team, terwijl Rosberg en Vettel buiten bleven. De Duitsers kwamen zo voor Hamilton, waarbij het nog even een beetje ruziën was tussen Vettel en Hamilton. Onder de safety car mag dat eigenlijk niet, maar Vettel zat voor de zogenaamde safety car-lijn waarvanaf dat wordt gemeten al voor Hamilton, waardoor hij zeker was van P2.

Hamilton wist toen al hoe laat het was: “Ik heb deze race verloren, hè”, verzuchtte hij over de boordradio, waarna hij toen de race vanaf ronde 70 voor nog acht rondjes verder ging al snel wist dat hij Vettel niet meer kon pakken: “Inhalen is hier onmogelijk.”

Rosberg had inmiddels een gaatje geslagen op banden die dus nog gewoon goed genoeg waren. De nummer twee uit het WK pakte zo zijn derde opeenvolgende zege in Monaco, zijn thuis, waarbij hij de voorsprong van Hamilton in het kampioenschap ook gelijk verder verkleinde. Rosberg toonde zich op het podium eerlijk: “Lewis had het ook verdiend om te winnen. Hij was hier eigenlijk beter vandaag, maar ik ben natuurlijk wel heel blij met de zege.”

Punten
Achter de top drie, legde Red Bull beslag op de plekken vier en vijf, met Daniil Kvyat voor Daniel Ricciardo. Het team goochelde aan het eind nog wat met teamorders, omdat Ricciardo op nieuwere banden mogelijk nog om een podium kon vechten. Toen het daar niet van kwam, speelde Red Bull het netjes en liet het Ricciardo weer terugvallen tot achter Kvyat.

Ricciardo ontliep overigens en passant nog een straf voor een inhaalactie in Mirabeau op Kimi Räikkönen die de Fin zelf ‘niet aardig’ noemde, want hij kreeg een flinke duw. Plek zeven ging na een strakke race naar Sergio Pérez, voor Jenson Button, die de eerste punten van het jaar scoorde voor McLaren – Honda. Felipe Nasr was negende voor Sauber, Verstappens Toro Rosso-teamgenoot Carlos Sainz pakte het laatste puntje op P10.