Het team van Red Bull hoopt bij de seizoensopener gelijk een nieuwe, kortere neus te introduceren op haar RB11. Of dat gaat lukken staat door de strikte crashtests hiervoor echter nog niet vast.

Dat bericht het Duitse Auto, Motor und Sport, dat meldt dat Red Bull haar – inmiddels weer in traditionele Red Bull-kleuren gestoken – RB11 van een ‘Williams-achtige’ korte neus wil voorzien.

Hoewel de RB11 al een korte ‘duim-achtige’ neus heeft, is de aanloop naar de neuspunt van de Williams FW37 net iets korter, terwijl het uitsteksel aldaar juist iets langer is. Daarnaast is het bodywork onder de neuspunt van de Williams ranker dan bij de Red Bull momenteel het geval is.

Volgens Auto, Motor und Sport heeft Red Bull al een nieuwe neus en bijbehorend update-pakket liggen en had het zelfs nieuwe onderdelen meegenomen naar Barcelona voor de laatste test. Red Bull heeft deze echter niet gebruikt, wat zou komen omdat de nieuwe neus niet door een interne crashtest van Red Bull is gekomen.

Voor een neus-update gebruikt kan worden, moet deze echter eerst de FIA-crashtests doorstaan, en als een interne crashtest al niet met succes kan worden afgewerkt, heeft het weinig zin om door te gaan naar de FIA. Volgens veel teams is het doorstaan van deze crash-tests precies wat het succesvol ontwerpen van een ‘Williams-neus’ zo lastig maakt, ondanks dat de consensus is dat dit in aerodynamisch opzicht wel het meest efficiënte ontwerp is.