De tweede test vond plaats in Bahrein en ook hier bleek dat Renault zijn problemen nog lang niet heeft opgelost. De Mercedes-teams zetten de toon en Lotus deed voor het eerst mee. Dit gebeurde er in Bahrein.

Red Bull Racing-Renault

Aantal ronden: 115

Samengevat:

Na de rampzalige test in Jerez was er voor Red Bul Racing volop werk aan de winkel. Op de eerste dag in Bahrein kwam daar weinig van terecht: het team was de hele ochtend bezig de RB10 aan de praat te krijgen, en toen Sebastian Vettel er ’s middags de baan mee opreed spinde hij er na veertien rondjes door een remprobleem prompt weer vanaf. Alleen op donderdag maakte Red Bull wat kilometers, al zaten snelle tijden er niet in. Daniel Ricciardo kende daarna weer veel problemen: halverwege de dag haalde het team hem naar binnen om vervolgens de hele auto uit elkaar te schroeven: er zat ergens iets niet goed maar wat dat was wilde het team niet zeggen. Niet dat het veel hielp trouwens: op de laatste testdag werd er opnieuw veel gesleuteld aan de auto en bleef de teller staan op vijftien langzame rondjes. Het goede nieuws is dat de oververhittingsproblemen lijken te zijn opgelost, al ging dat met de botte bijl: gaandeweg werden er steeds meer gaten in het bodywork van de auto geknipt. Het slechte nieuws is dat er talloze nieuwe problemen voor in de plaats zijn gekomen. Bovendien is het tempo ver te zoeken: Vettel noch Ricciardo kwam onder de 107 procent van de snelste tijd van de week, gereden door Nico Rosberg.

Wat ze zelf zeggen:

Andy Damerum, engineer: “Het was een moeilijke week, waarin we een aantal van de problemen hebben opgelost, maar ook veel nieuwe problemen hebben gehad. Het enige wat we kunnen doen is hopen dat we het volgende week onder controle hebben.”

 

McLaren

Aantal ronden: 295

Samengevat:

Terwijl sommige teams moeite hadden hun motoren langer dan vijf ronden aan de praat te houden, reed McLaren vanaf de eerste testdag al met een keur aan sensoren op de auto. Die dienen op zaken als luchtsnelheid en veeruitslag te meten. Kevin Magnussen klokte op de eerste testdag een indrukwekkend aantal van 81 ronden, en reed een dag later de beste tijd van de dag, waarbij hij anderhalve seconde sneller was dan de nummer twee. Volgens de Deen moeten daar overigens niet al te veel conclusies uit getrokken worden. “De tijden zeggen nog niks. Misschien zijn anderen wel veel sneller, zodra ze hun betrouwbaarheid op orde hebben.” Dat zit bij McLaren wel goed: Jenson Button simuleerde op vrijdag als eerste McLaren-coureur een complete raceafstand.

Wat ze zelf zeggen:

Jenson Button: “We hebben een raceafstand afgelegd en dat is het belangrijkste. We zijn nog niet het snelst, maar betrouwbaarheid is momenteel het belangrijkste aandachtspunt.”

 

Mercedes

Aantal ronden: 315

Samengevat:

 

Mercedes telt zijn zegeningen. Tijdens de vier dagen in Bahrein ging er regelmatig wat stuk aan de F1 W05, maar dat waren telkens kleine onderdelen die relatief makkelijk te vervangen of te repareren waren. Fundamentele problemen met aandrijflijn of de elektronica bleven het team bespaard. Lewis Hamilton was op vrijdag het snelst, maar Nico Rosberg reed daar op zaterdag een volle seconde vanaf. Dat deed hij in een kwalificatiesimulatie: ook al iets waar veel andere teams alleen nog maar van kunnen dromen. Zijn racesimulatie werd ’s middags onderbroken door een rode vlag, maar het team stuurde hem daarna weer de baan op zonder tussentijds aan de auto te hebben gewerkt, dus die tellen we gewoon mee.

Wat ze zelf zeggen:

Lewis Hamilton: “We zijn veel verder dan we zelf hadden gedacht. De problemen die er waren konden we snel oplossen en ik ben blij dat we ze hadden, want dan hebben we ze tijdens het seizoen hopelijk niet meer.”

 

Ferrari

Aantal ronden: 287

Samengevat:

Fernando Alonso was op de eerste testdag tweede. Een bemoedigend resultaat voor Ferrari, ware het niet dat de snelste tijd die dag werd gereden door Nico Hulkenberg, van wie toch niemand verwacht dat hij uiteindelijk de snelste auto zal blijken te hebben. Rondetijden mogen tijdens het testen volgens de teams dan wel geen indicatie geven van het potentieel van hun auto’s, maar Ferrari kende in de eerste dagen een uitstekende betrouwbaarheid toen het team op vrijdag zelfs al begon met startsimulaties verschoof de aandacht automatisch naar het tempo dat kon worden gereden. Dat nam langzaam af: 1,6 seconde op de tweede dag, en nadat Kimi Räikkönen op vrijdag het stuur overnam kwam Ferrari niet meer binnen drie seconden van de snelste tijd van de dag. De Fin stond vrijdag lang binnen met een telemetrieprobleem en schreef aan het eind van de zaterdagmiddag de auto af toen hij spinde en in de muur terechtkwam.

Wat ze zelf zeggen:

Fernando Alonso: “De Mercedes-teams zijn nu weliswaar sneller, maar wij zijn nog helemaal niet bezig met rondetijden. Vanaf de volgende test gaan we pas naar de prestaties kijken. Wij werken ons programma af en dat verloopt naar wens.”

 

Williams

Aantal ronden: 323

Samengevat:

Geen enkel team reed meer ronden dan Williams. Nu gold dat vorig seizoen ook voor Max Chilton dus een indicatie dat Williams wereldkampioen wordt is dat zeker niet. Maar terwijl sommige teams hun motoren nog maar op halve kracht testten om in elk geval wat ronden op de chrono’s te krijgen, kon Williams al vrijwel vanaf het begin een goed tempo rijden. Dat heeft te maken met zaken als toerental, remenergie-opslag en turbodruk, die zijn in te stellen van zeer conservatief tot optimaal. De Williams FW36 draaide in sommige runs hoorbaar meer toeren dan de rest, en ook was zo nu en dan – afgaand op de hoeveelheid wielspin bij het uitkomen van de langzame bochten – te zien dat Felipe Massa en Valtteri Bottas (en in mindere mate de nieuwe testrijder Felipe Nasr, die wijselijk nog een eindje bij de limiet vandaan bleef) er vol voor gingen. Verder kon Williams het zich al permitteren pitstop- en startsimulaties te doen. Een kleine tegenvaller was een probleem met de benzinetoevoer, dat Massa op woensdag vrijwel de hele dag aan de kant hield.

Wat ze zelf zeggen:

Rod Nelson, chef-engineer: “We zijn heel blij met de test. De auto doet het gewoon heel goed en we liggen op schema met ons programma. Volgende week gaan we ons tijdens de laatste test concentreren op de rondetijden.”

 

Force India

Aantal ronden: 213

Samengevat:

Nadat Force India in Jerez nog niet echt uit de verf kwam, verraste het team op de eerst dag in Bahrein al door met Nico Hulkenberg achter het stuur de snelste tijd van de dag te laten noteren. Ook de betrouwbaarheid was redelijk in orde. Sergio Perez, die op vrijdag en zaterdag in de VJM07 plaatsnam, had het minder gemakkelijk. De Mexicaan reed op de eerste van zijn twee dagen nog redelijk wat ronden (57), maar kwam niet in de buurt van de tijden van zijn teamgenoot. Perez’ laatste testdag ging grotendeels de mist in omdat er iets niet in de haak was met de ‘aandrijving’, zoals het team het wel heel summier omschreef. Dat kunnen onder het huidige reglement een paar duizend onderdelen zijn, maar aangezien het team de auto ’s middag niet meer op de baan kreeg, zal het geen lekke waterslang geweest zijn.

Wat ze zelf zeggen:

Otmar Szafnauer, chief operating officer: “We hebben al volop kunnen testen met verschillende afstellingen, maar helaas ging er op de laatste dag iets stuk. In plaats van te proberen het op tijd gerepareerd te krijgen, hebben we besloten dat het beter is om ons te richten op volgende week.”

 

 

Sauber

Aantal ronden: 240

Samengevat:

Adrian Sutil rapporteerde na afloop van de eerste dag dat de Sauber C33 met sprongen vooruit was gegaan. Vooral de wegligging bleek minder onvoorspelbaar dan in Jerez. Esteban Gutierrez kwam op de derde dag voor het eerst met de supersoft-Pirelli’s in actie en reed daar een redelijke rondetijd mee, al kwam hij nog wel drie seconden tekort op de Mercedes. De slotdag ging verloren door een mysterieus probleem met het chassis, waar kennelijk in de cockpit iets afbrak dat niet hersteld kon worden. Sauber heeft de aanloopproblemen met de ERS grotendeels onder controle, al blijft het elektronische remsysteem nog wel een zorgenkindje. Omdat nog totaal onduidelijk is of het team de Ferrari-motor al op volle kracht heeft laten draaien, valt er nog weinig zinnigs te zeggen over de snelheid van de Sauber C33.

Wat ze zelf zeggen:

Giampaolo Dall’Ara, engineer: “Gelukkig konden we op de eerste drie dagen veel rijden want de laatste dag viel in het water door een breuk ergens in het chassis. Het betreffende onderdeel moet worden verstevigd, maar als dit op de eerste dag was gebeurd, waren de problemen groter geweest.”

 

Toro Rosso

Aantal ronden: 139

Samengevat:

Na het fiasco van Jerez was de ook tweede test voor Toro Rosso niets minder dan een kruisgang. Slechts vijf rondjes voor debutant Daniil Kvyat op woensdag zetten de toon. Het team nam niet eens de moeite een persbericht uit te vaardigen en ’s avonds was er op de geplande media-bijeenkomst niemand te bekennen in het Toro Rosso-motorhome. In de garage was het des te drukker, want het olielek dat Kvyat aanvankelijk aan de kant hield bleek niet het enige euvel aan de STR9. Op donderdag reed Jean-Eric Vergne redelijk wat rondjes, al ging het allemaal niet bijster snel, en ook Kvyat kreeg op vrijdag de kans wat terrein goed te maken. Maar op zaterdag, met Vergne achter het stuur, was het weer business as usual bij Toro Rosso, dat het na negentien rondjes vanwege aanhoudende motorproblemen voor gezien hield. Vergne kon zijn frustratie amper voor zich houden en liet duidelijk weten dat de problemen bij Toro Rosso toch vooral aan Renault zijn toe te schrijven. Het team heeft aan zijn overstap van Ferrari naar Renault nog weinig plezier gekend.

Wat ze zelf zeggen:

Jean-Eric Vergne: “Het is wel duidelijk dat we flink in de problemen zitten. Er is iets serieus mis met de motor. Hopelijk krijgen we het nog op tijd geregeld, maar zelfs dan hebben we amper kunnen testen.”

 

Caterham

Aantal ronden: 253

Samengevat:

Aanvankelijk leek ook Caterham ten onder te gaan aan de malaise van motorenleverancier Renault, maar Robin Frijns schreef op de openingsdag zonder al te veel problemen 68 ronden in de boeken bij. Kamui Kobayashi kende een dag later eveneens weinig problemen, en Marcus Ericsson zorgde nog wel voor de meeste verbaasde gezichten door op donderdag bijna honderd rondjes te rijden. Die had de Zweed hard nodig want Ericsson heeft nog geen superlicentie. Met dik driehonderd testkilometers op een dag achter de kiezen kan hij die nu gaan aanvragen. Caterham had alle systemen op de auto flink teruggeschroefd, tot het punt waarop het leek dat de CT05 in handen van Ericsson alleen op de atmosferische kracht van de 1,6 liter V6 werd aangedreven. Dat scheelt een paar honderd pk, maar zo blijf je in elk geval rijden. Ook op de andere dagen reed Caterham zeker niet met full boost, maar volgende week belooft het team sneller te gaan. Als Renault tenminste wil meewerken.

Wat ze zelf zeggen:

Jody Egginton, race-engineer: “Alleen op de tweede dag hebben we een klein beetje gepusht, toen Kamui onder de 1 minuut 40 reed. De andere drie dagen gingen niet om snelheid, maar om het begrijpen van de auto. We kunnen het ons niet veroorloven om hele dagen te verliezen met motorproblemen, dus zolang als het niet anders kan, rijden wij zeer conservartief.”

 

Lotus

Aantal ronden: 111

Samengevat:

Nadat het team in Jerez verstek liet gaan kon Lotus in Bahrein rekenen op veel aandacht. Ook hier waren er de nodige problemen met de motor en aanverwante onderdelen: op de eerste dag wilden de accu’s van het ERS niet opladen en bleef Romain Grosjean steken op 8 rondjes, een dag later wilden diezelfde accu’s hun energie juist niet vrijgeven. Pastor Maldonado nam op de laatste twee dagen de zaken waar en kreeg te maken met een haperende versnellingsbak. Pas op zaterdag reed de E22 flink wat rondjes. Maar in tegenstelling tot de overige Renault-teams, kon Lotus al in zijn eerste test op vol vermogen rijden. Dat vertelde althans technisch directeur Nick Chester tegen onze collega’s van Autosport.com. “Op de laatste dag hebben we voor het eerst met volle turbodruk en optimale ERS-instellingen gereden.” Daarmee was de Lotus E22 nog steeds geen hemelbestormer, maar Maldonado reed wel met gemak de snelste tijd van alle Renault-teams. En was daarmee nog altijd 5,5 seconden trager dan de snelste Mercedes.

Wat ze zelf zeggen:

Alan Permane, engineer: “We beginnen de auto langzamerhand beter te begrijpen, en we zijn vooral blij dat Pastor op de laatste dag veel heeft kunnen rijden. Nu hebben we data om te analyseren voor de laatste test, volgende week.”

 

Marussia

Aantal ronden: 29

Samengevat:

Geen moment leek het er in Bahrein op dat Marussia ook maar enige invloed had op de nukken van hun nieuwe MR03. Max Chilton klokte op de tweede dag het hoogste aantal rondjes tot dan toe: 17. Daar deed het team dan wel een hele dag over, want langer dan vier, vijf rondjes achter elkaar wilde de auto het niet volhouden. Problemen met de software, een weigerachtige brandstofpomp en tenslotte een kapotte motor hielden de Marussia-monteurs tot diep in de nacht aan het werk. Al snel werd besloten een aantal onderdelen helemaal opnieuw te ontwerpen, zodat Marussia volgende week tijdens de laatste test eindelijk wat kilometers kan maken. Voordeel is dat het team dit jaar voor de verandering niet met een debutant aan de start komt, want de voor een superlicentie vereiste 300 testkilometers heeft Marussia nog lang niet gehaald.

Wat ze zelf zeggen:

John Booth, teambaas: “We wisten op de eerste testdag al wat er mankeerde en toen hebben we in onze fabriek in Engeland nieuwe onderdelen laten maken. Die kwamen pas op de laatste dag aan en in de tussentijd moesten we het zien te rooien met wat we hadden. We hoopten op zaterdagmiddag toen we alles op de auto hadden gezet nog een paar ronden te kunnen rijden, maar toen veroorzaakte Räikkönen een rode vlag en zat de test erop.”


Alle rondtijden:

1 Nico Rosberg  Mercedes  1:33:283  
2 Lewis Hamilton  Mercedes 1:34:263  + 0.980
3 Kevin Magnussen  McLaren-Mercedes  1:34:910  + 1.627
4 Jenson Button McLaren-Mercedes 1:34:957  + 1.674
5 Nico Hulkenberg Force India-Mercedes  1:36:445  + 3.162
6

Fernando Alonso

Ferrari 1:36:516  + 3.233
7 Kimi Raikkonen Ferrari 1:36:718  + 3.435
8 Felipe Massa Williams-Mercedes 1:37:066  + 3.783
9 Esteban Gutiérrez Sauber-Ferrari 1:37:180  + 3.897
10. Valtteri Bottas Williams-Mercedes 1:37:328  + 4.045
11. Sergio Pérez Force India-Mercedes 1:37:367  + 4.084
12. Felipe Nasr Williams-Mercedes 1:37:569  + 4.286
13. Pastor Maldonado  Lotus-Renault 1:38:707  + 5.424
14. Daniil Kvyat Toro Rosso-Renault 1:38:974  + 5.691
15. Daniel Ricciardo Red Bull-Renault 1:39:837  + 6.554
16. Kamui Kobayashi Caterham-Renault 1:39:855  + 6.572
17. Sebastian Vettel Red Bull-Renault 1:40:224  + 6.941
18. Adrian Sutil Sauber-Ferrari 1:40:443  + 7.160
19. Jean-Eric Vergne Toro Rosso-Renault 1:40:472  + 7.189
20. Romain Grosjean Lotus-Renault 1:41:670  + 8.387
21. Marcus Ericsson Caterham-Renault 1:42:130  + 8.487
22. Max Chilton Marussia-Ferrari 1:42:511  + 9.228
23. Robin Frijns Caterham-Renault 1:42:534  + 9.251
24. Jules Bianchi Marussia-Ferrari Geen tijd