Tijdens de laatste test in Barcelona werden de verhoudingen wat duidelijker, al zijn er nog altijd veel vraagtekens. Over één ding is echter vrijwel iedereen het eens: Mercedes staat er het beste voor.

Mercedes
Aantal ronden: 378
Beste rondetijd: 1:22,792

Al op de eerste testdag werd duidelijk dat zelfs Mercedes niet onfeilbaar is. Vlak voor de lunchpauze – een verplichte onderbreking in Barcelona – strandde Lewis Hamilton met een KERS-probleem. Daarmee kwam zijn testdag na 48 rondjes tot een voortijdig einde, want het team slaagde er die dag niet meer in de auto te repareren. Dat kwam Lewis Hamilton niet heel slecht uit, want de coureur was nog herstellende van een griep. Op de derde testdag kwam hij weer in actie, maar hoewel Hamilton die dag de snelste tijd liet noteren was hij niet erg te spreken over het weggedrag van zijn auto. Ook Nico Rosberg had een dag eerder al de indruk dat het team ergens een fout had gemaakt bij het vinden van een goede race-afstelling. Op de slotdag leek het met die problemen echter allemaal wel mee te vallen, want Rosberg reed 148 ronden. Daar zat geen kwalificatiesimulatie bij, aangezien Rosbergs beste tijd twee seconden achterbleef bij de snelste ronde van Valtteri Bottas.

Wat ze zelf zeggen:
Nico Rosberg: “Ik ben nog niet honderd procent tevreden, maar we weten wat ons nog te doen staat voor de eerste race.”

Red Bull
Aantal ronden: 359
Beste rondetijd: 1:24,638

Daniel Ricciardo was de snelste man op de tweede dag van de test, maar was vooral tevreden over de rondetijden die hij kon rijden op de hardere van de beschikbare Pirelli-compounds. Hoewel hij in racesimulaties niet kon tippen aan de tijden van Mercedes, bleek de RB11 in racetrim heel goed voor de dag te komen. En de kritiek van Christian Horner aan het adres van Renault leek ook niet zonder gevolgen te zijn gebleven: de motorproblemen die in Jerez en de eerste Barcelona-test nog de kop staken, waren bij de afsluitende test opgelost. Daar kwamen wel een paar hardnekkige storingen met sensoren voor in de plaats, waarvan vooral Daniil Kvyat op de eerste twee dagen slachtoffer was. Het team wist de problemen telkens vrij snel op te lossen, maar het betekende wel dat Kvyat niet echt aan snelle tijden toe kwam. Gelukkig had Red Bull die snelle runs al volop kunnen uitvoeren tijdens de eerste twee tests.

Wat ze zelf zeggen:
Guillaume Rocquelin, engineer: “De balans is goed, de auto is constant, de betrouwbaarheid is in orde en de coureurs zijn tevreden. Dus wat mij betreft kan het seizoen beginnen.”

Williams
Aantal ronden: 384
Beste rondetijd: 1:23,063

De grote vraag was tot vorige week of Williams bij de laatste test eindelijk eens zou laten zien waartoe het in staat is. Dat deed het: Felipe Massa was de snelste man op de openingsdag, terwijl Valtteri Bottas op zondag de bovenste plek op de tijdenlijst voor zich opeiste. Opmerkelijk was dat het team net als in de vorige test een hele dag bezig was met pitstopoefeningen. Bovendien was Williams op de laatste twee dagen ruim voor het eind van de sessie al klaar, naar eigen zeggen omdat ‘het programma afgewerkt was’. Goed, de auto is snel en met de betrouwbaarheid zit het wel goed, maar waarom was Mercedes, waarvan verondersteld wordt dat het de beste auto van allemaal heeft, dan nog wél tot de laatste minuten bezig? Kennelijk heeft het team al besloten dat het de grenzen van de motor en het chassis volledig in kaart gebracht heeft, en zijn de prestaties van de Williams FW37 een gegeven totdat er na een paar races weer een update komt.

Wat ze zelf zeggen:
Rod Nelson, engineer: “We hebben alles gedaan wat we moeten doen, inclusief pitstops, gridpocedures en simulaties op gebruikte banden. We zijn klaar voor Melbourne.” 

Ferrari
Aantal ronden: 488
Beste rondetijd:  1:23,276

Het beste bewijs voor de betrouwbaarheid van de Ferrari-motoren werd geleverd door de 488 ronden die Sebastian Vettel en Kimi Räikkönen gedurende de vier testdagen reden. Alleen Ferrari-klant Sauber legde nog meer kilometers af. Kimi Räikkönen had op de openingsdag wat problemen met de elektronica, maar verder verliep de laatste test voor Ferrari even gesmeerd als de eerste twee. Zowel Räikkönen als Vettel klaagde over het wisselvallige gripniveau op het Circuit de Barcelona-Catalunya. De Pirelli-banden hadden in de koele temperaturen de grootste moeite hun bedrijfstemperatuur te bereiken, een klacht die we ook al bij Mercedes opvingen. Met problemen van zo’n bescheiden aard als voornaamste blikvanger kunnen we constateren dat Ferrari zich geen grote zorgen maakt over de snelheid van de SF15T. 

Wat ze zelf zeggen:
Sebastian Vettel: “Williams, Red Bull en wijzelf zitten alle drie heel dicht bij elkaar, maar Mercedes ligt echt nog een eindje voor.”

McLaren
Aantal ronden: 177
Beste rondetijd: 1:25,225

McLaren en Honda waren vol vertrouwen dat de in laatste testweek eindelijk een begin gemaakt kon worden met serieus testwerk. Er was in de aanloop naar de vierdaagse test veel aandacht voor Fernando Alonso, die tijdens laatste dag van de vorige sessie van de baan vloog en een paar dagen in het ziekenhuis moest blijven. Daarom trommelde McLaren testrijder Kevin Magnussen op. Intussen deed het team zijn uiterste best opheldering van zaken te geven over er nu precies met Alonso was gebeurd, maar daar slaagde het niet erg goed in.

De test begon slecht, met slechts zeven rondjes voor Button op donderdag. Het zoveelste hydraulische probleem noopte Honda tot een motorwissel, maar op de tweede dag leek het tij gekeerd toen Button 101 rondjes kon rijden, verreweg het grootste aantal tot dan toe. Een dag later was het echter weer foute boel in de McLaren-pit, toen Magnussen na de middagpauze niet naar buiten kwam omdat het team een olielek ontdekte. De volgende dag ging ook grotendeels verloren vanwege een sensorprobleem. Daarom is McLaren nog helemaal niet toegekomen aan serieus afstelwerk, en zijn en grote vraagtekens of de Honda-motor het wel een hele race kan volhouden. Voorlopig is het team nog lang niet klaar voor de eerste race, maar de tijd tikt door.

Wat ze zelf zeggen:
Eric Boullier, teambaas: “Het valt niet te ontkennen dat we veel minder kilometers gemaakt hebben dan we zouden willen, dus ik ga er vanuit dat het een moeilijk begin van het seizoen zal worden.

Force India
Aantal ronden: 365
Beste rondetijd: 1:24,939

Even leek het erop dat Force India helemaal niet aan testen zou toekomen. Vorige week reed het in Barcelona nog met de auto van vorig jaar, maar vanaf vrijdag was de nieuwe VJM08 gereed. Tot ieders opluchting was de auto bijzonder betrouwbaar, want Nico Hülkenberg reed er op die dag 77 ronden mee en plakte daar op zaterdag nog eens 158 aan vast. Een opmerkelijk solide debuut voor de auto, die nog wel wat snelheid mist. Sergio Pérez klokte op de slotdag 130 ronden zonder grote problemen maar kwam evenmin tot snelle tijden. Beide coureurs hopen dat de Force India zich tijdens de raceweekend gewillig naar hun hand laat zetten, maar het was een verre van ideale seizoenstart voor het door geldzorgen geplaagde team. 

Wat ze zelf zeggen:
Nico Hülkenberg: “Het verbaasde me echt dat we meteen zoveel rondjes konden rijden zonder technische problemen. De eerste indruk van de auto is goed, maar het is duidelijk dat we in de ontwikkeling van de auto een achterstand hebben ten opzichte van de rest.” 

Toro Rosso
Aantal ronden: 442
Beste rondetijd: 1:24,191

Volgens technisch directeur James Key was de Toro Rosso STR10 behoorlijk veranderd ten opzichte van de vorige test. Er zat inderdaad een andere neus en een keur aan nieuwe aerodynamische onderdelen op de auto, en ook het niet-zichtbare deel van de techniek was grondig herzien ten opzichte van de auto waarmee in de eerste twee sessies werd gereden en die door Key werd omschreven als ‘de basisauto’. Een nieuwe koelsysteem en een nieuwe wielophanging maakten het plaatje compleet. Carlos Sainz en Max Verstappen waren er positief over, al kwamen de twee niet in de buurt van de toptijden. 

Wat ze zelf zeggen:
Carlos Sainz: “Het is eigenlijk onvoorstelbaar dat er nu al zoveel nieuwe dingen op de auto zitten. Het was een behoorlijk verschil met vorige week en een flinke stap voorwaarts.” 

Lotus
Aantal ronden: 367
Beste rondetijd: 1:24,200

Nadat Lotus in de eerste twee tests nog regelmatig de aandacht trok met supersnelle tijden, richtte het team zich nu meer op lange runs. Die zagen er op het oog beter uit dan de kwalificatiesimulaties, die wel snel waren maar ook de indruk wekten dat de auto nogal nerveus is. Uit de tijden van beide programma’s valt eigenlijk geen conclusie te trekken, aangezien de auto’s nog steeds regelmatig op pad werden gestuurd met allerlei buitenissig ogende meetapparatuur op de flanken geschroefd. Die verschaffen het team wel nuttige data, maar bieden geen realistische weergave van de rondetijden. Daar was het Lotus kennelijk ook niet om te doen, getuige de bescheiden klasseringen in de eerste drie dagen. Op zondag zouden we meer gaan zien, zo beloofde het team, maar die dag kwam tot een voortijdig einde toen Pastor Maldonado met weigerende remmen in de bandenstapels schoof. 

Wat ze zelf zeggen:
Nick Chester, technisch directeur: “We hadden wel degelijk een kwalificatiesimulatie op het programma staan, maar Pastors crash, waaraan hij overigens niets kon doen, verhinderde dat. Maar het was aan het eind van de laatste dag dus we hebben niet al te veel tijd verloren.” 

Sauber
Aantal ronden: 545
Beste rondetijd: 1:24,023

Sauber heeft een roerige maand achter de rug. In Jerez was het team supersnel, maar twee weken later kende het team in Barcelona allerlei technische problemen. Die waren tijdens de laatste test weer verholpen en nu gaven de prestaties van Marcus Ericsson en Felipe Nasr een realistischer afspiegeling van de krachtsverhoudingen. Er zijn twee scenario’s denkbaar. In het eerste heeft Sauber de concurrentie nog steeds zand in de ogen gestrooid. Nasr en Ericsson reden weliswaar veel lange runs, maar mochten ook elke dag even met een lichte auto op pad, wat de uitstekende klasseringen verklaart. In het tweede scenario heeft Sauber daadwerkelijk een prima auto gebouwd, en profiteert het van de verbeterde Ferrari-motor waardoor het team is teruggekeerd naar de middenmoot. Zelf houden ze hun kaken stijf op elkaar en met het blote oog was er weinig nieuws te zien aan de auto, maar de tevreden gezichten van de coureurs spraken boekdelen. 

Wat ze zelf zeggen:
Giampaolo Dall’ara, engineer: “We hebben ons volledige programma naar tevredenheid afgewerkt. Waar we staan in de rangorde? Dat durf ik echt niet te zeggen. Laten we wachten tot Melbourne om daar uitspraken over te doen.”