Formule 1 viert haar twintigjarig bestaan en blikt terug op 1995, het eerste seizoen waar we verslag van hebben gedaan. Vandaag is het tijd voor een terugblik op race nummer tien, de Grand Prix van Hongarije.

Het raceweekend
Poleposition, snelste ronde, en een zege na van start tot finish op kop te hebben gereden: met een onvervalste grand chelem doet Damon Hill goede zaken op de Hungaroring. De Engelsman herpakt zich niet alleen ijzersterk na twee slechte weekends, doordat Michael Schumacher uitvalt verkleint de Williams-coureur zijn achterstand in het WK ook in één klap van 21 naar elf punten. Reden voor vreugde, aldus: “Dit was misschien wel mijn beste race ooit, terwijl het een mooie bonus is dat Michael is uitgevallen.”

Diezelfde Schumacher heeft niet bepaald een fijne wedstrijd. Nadat de tankinstallatie niet goed werkt bij zijn eerste stop, moet hij al vroeg naar binnen voor een tweede servicebeurt. Schumacher is daarvoor ook al een tijdje opgehouden door David Coulthard, maar verschalkt Hills teamgenoot als deze zich in ronde dertien verremt in de chicane. Door het oponthoud, komt het niet van een direct gevecht tussen Schumacher en Hill, terwijl Schumacher vier ronden voor het eind zelfs stilvalt door een probleem met zijn motorelectronica.

Coulthard, die voor aanvang van het weekend te horen heeft gekregen dat Williams hem niet nodig heeft voor 1996, aangezien het team voor Hill en Jacques Villeneuve gaat, erft zo de tweede plek. Hij komt echter een halve minuut achter Hill over de streep en weet niet zo goed waarom: “Ik zat op dezelfde strategie als Damon, maar moet zeggen dat ik verrast ben door hoe snel hij was. Hij verdween echt aan de horizon.”

De Grand Prix van Hongarije kent verder weinig hoogtepunten. Net als twee weken eerder in Duitsland, zijn de derde en vierde plaats voor Ferrari-coureur Gerhard Berger en Schumachers Benetton-teammakker Johnny Herbert. Waar Herbert bij Benetton al het hele jaar tweede viool speelt, doet Berger – die P3 overigens erft doordat de voor hem rijdende Rubens Barrichello stilvalt in de laatste bocht – met twee derde plekken op rij wat terug in de Ferrari-strijd met Jean Alesi, die twee keer uitvalt met motorpech.

Wat Alesi’s uitvalbeurt extra pijnlijk maakt, is dat hij op vrijdag nog fors is gecrasht. In een Ferrari die moeilijk onder controle te houden lijkt, vliegt hij hard de bandenstapels in. De Fransman – bevreesd om zijn rug na een zware crash een jaar eerder tijdens een test op Mugello – wordt na een bezoek aan het ziekenhuis gerust gesteld: hij is in orde. Ondanks een onrustige nacht en spierpijn kan hij zaterdag en zondag gewoon weer instappen, ook al levert het dus niets op.

Wat speelt er verder?
De belangrijkste puzzelstukjes van de rijdersmarkt vallen in de dagen na de Grand Prix van Hongarije op hun plek. Schumacher, de sleutelfiguur in het silly season, wordt aangekondigd als Ferrari-coureur. “Ik ben toe aan een nieuwe uitdaging”, klinkt het uit de mond van de titelverdediger, die snel succesvol hoopt te zijn met de Scuderia: “Ik ben vooral voor Ferrari gegaan omdat ik er van overtuigd ben dat ze me een auto kunnen geven waar ik kampioen mee kan worden”, zo spreekt de coureur die later in de jaren 2000 zelfs vijf keer kampioen wordt met Ferrari, al zijn daar wel eerst vier ‘opbouwjaren’ voor nodig.

De komst van Schumacher naar Ferrari gaat gepaard met het vertrek van Alesi. De winnaar van de Grand Prix van Canada is immens populair bij de Tifosi, maar niet bij de teamleiding. Dat gevoel blijkt wederzijds, want de breuk zat er volgens Alesi al aan te komen. “De sfeer was de laatste weken vreselijk. Dat komt door bepaalde opmerkingen binnen het team en door wat de president van Ferrari en adviseur Niki Lauda over mij en Gerhard Berger in de media hebben gezegd. Lauda noemde ons idioten die hij wil ontslaan.” Van een ontslag komt het niet, maar Alesi maakt wel bekend na afloop van het jaar naar Benetton te gaan.

En Verstappen?
Nu de kaarten voor de topzitjes geschud worden, kan de Limburger vooralsnog slechts hopen dat het goed komt voor hem. Met het vertrek van Schumacher en de komst van Alesi, blijft het wat Benetton betreft hopen dat het team besluit de samenwerking met Herbert te staken. Behalve Verstappen is er echter ook een belangrijke andere gegadigde voor Herberts zitje: Ferrari-coureur Berger, al wordt de Oostenrijker ook in verband gebracht met McLaren.