Het uitgedunde Formule 1-veld strijkt komend weekend neer in de miljoenenstad São Paulo. De Grand Prix van Brazilië staat niet zelden garant voor spektakel, zeker niet als de titelstrijd nog open ligt.

Het is eigenlijk één van de weinige banen die de tand destijds hebben doorstaan. Interlagos heeft al decennia lang een ongewijzigde lay-out, gekenmerkt door lange rechte stukken, maar ook een heel bochtig infield-gedeelte. De rechte stukken lenen zich prima voor twee DRS-zones.

Het ‘circuit tussen de twee meren’, maar ook het circuit tussen de favela’s, meet 4309 meter, wat betekent dat er een totaal van 71 ronden gereden dient te worden. Dat zijn 71 doorkomsten door de Senna S, de bocht die vernoemd is naar de grote held van het Braziliaanse Formule 1-publiek: wijlen Ayrton Senna.

Historie
In 1994 staat de Nederlander Jos Verstappen aan de start voor zijn allereerste Formule 1 Grand Prix. Hij vervangt bij Benetton de geblesseerde JJ Lehto en mag starten van een verdienstelijke negende plaats. Acht plaatsen naar voren staat Ayrton Senna die de overstap heeft gemaakt van McLaren naar Williams. Het zou korte samenwerking worden, maar wel een die begon met poleposition in Brazilië.

Senna verdedigt die eerste plek bij de start, terwijl achter hem Michael Schumacher en Jean Alesi knokken om de tweede plaats. De Fransman moet zich echter al snel gewonnen geven, waarna Schumacher zich kan richten op zijn aartsrivaal van dat moment. Hij heeft echter een pitstop nodig om aan Senna voorbij te komen.

Intussen heeft de Nederlandse debutant zich opgewerkt naar de zesde plaats in de race. Hij is in gevecht met Eddie Irvine als ze de Ligier van Eric Bernard op een ronde willen zetten. Daarvoor rijdt echter Martin Brundle met een probleem aan zijn McLaren. Bernard heeft dat door, lift, waardoor Eddie Irvine een uitwijkende manoeuvre moet maken. De Ier komt op zijn pad Jos Verstappen tegen die net de aanval inzet op de Jordan-coureur.

De Limburger wordt op het gras gedwongen, verliest de controle over zijn Benetton en schuift zijwaarts in de wagen van Brundle. Wat volgt is een enorme salto, waarbij een wiel van Verstappens auto het hoofd van Brundle raakt. Gelukkig blijft iedereen wonder boven wonder ongedeerd. De Benetton land op haar overgebleven pootjes. Terwijl de auto nog door het gras ploegt, kijkt Verstappen laconiek om zich heen, opent rustig zijn vizier en stapt even later uit. De adrenaline deed ongetwijfeld haar werk.

Ook voor Ayrton Senna verloopt de Grand Prix niet helemaal zoals hij zou willen. In de jacht op Michael Schumacher maakt hij een zeldzame fout en spint. Hij kan als gevolg daarvan de race niet finishen. Schumacher wint de openingsrace en legt een fundament voor zijn eerste wereldtitel.

Voor Jos Verstappen gaat het in 2001 in dezelfde bocht als in 1994 weer mis. Dit keer komt de Nederlanders Juan Pablo Montoya tegen op zijn pad. De dat jaar debuterende Colombiaan geeft in de openingsfase van de race aan voor de duvel niet bang te zijn. De duvel is in dit geval Michael Schumacher, maar de Duitser wordt brutaal opzij gezet. Montoya lijkt eenvoudig op weg naar zijn eerste overwinning in slechts zijn derde Grand Prix, maar Verstappen steekt daar een stokje voor. De Arrows-coureur laat zich op een een ronde zetten, keert terug naar de racelijn, maar verslikt zich in ofwel zijn eigen rempunt, of dat van Montoya. Hij ramt de Williams en het is voor beiden einde wedstrijd.

Vorig jaar
De race van 2013 werd eigenlijk gereden om des keizers baard. Beide titels waren immers al lang vergeven. Vettel wilde er echter geen misverstand over laten bestaan wie er de beste was, en dus voegde hij nog maar eens een overwinning toe aan zijn palmares. Teamgenoot Mark Webber nam afscheid van het publiek op geheel eigen wijze. Hij ontdeed zich van zijn helm in de uitloopronde, waarmee hij het publiek naar eigen zeggen ‘de coureur onder de helm liet zien’. Het volledige raceverslag lees je hier.

Dit jaar
Emanuele Pirro mag in de Braziliaanse miljoenenstad zijn kennis en ervaring delen met zijn collega-stewards. Dat doet hij blijkbaar naar behoren, want de succesvolle langeafstandsracer schoof al talloze keren aan bij de wedstrijdleiding.

Was de Grote Prijs vorig jaar nog de seizoensafsluiter, dit jaar is Interlagos het decor voor de op één na laatste race van het seizoen. Normaal gesproken had Lewis Hamilton hier al zijn titel veilig kunnen stellen, maar gezien de dubbele punten-constructie tijdens de laatste race, valt er in Brazilië eigenlijk maar heel weinig te halen. Hetzelfde geldt uiteraard ook voor teamgenoot Nico Rosberg.

Caterham en Marussia zijn ook in São Paulo nog niet van de partij. Beide teams geven echter aan goede hoop te hebben er in Abu Dhabi wel weer te staan.

In de spotlights
Nederland zal misschien met een kleine kater toeleven naar de Braziliaanse Grand Prix. In de nacht van woensdag op donderdag werd duidelijk dat Felipe Nasr het tweede stoeltje naast de al even opvallende Marcus Ericsson zal gaan bezetten. Giedo’s kansen op een stoeltje voor 2015 lijken daarmee verkeken.

De huidige teamgenoot van Felipe Nasr, die andere Felipe, kijkt altijd reikhalzend uit naar zijn thuisrace. Massa is een beetje het troetelbeertje van het Braziliaanse publiek geworden. Hij kreeg voor elkaar wat bijvoorbeeld Rubens Barrichello nooit is gelukt, namelijk het winnen voor eigen publiek. Wie herinnert zich niet de tranen bij Massa in 2008 na het mislopen van de wereldtitel in letterlijk de allerlaatste bocht van het seizoen? In de Verenigde Staten wist hij een week geleden Valtteri Bottas achter zich te houden. Een zeldzaamheidje dit seizoen, maar kijk niet raar op als hij het dit weekend weer flikt. Massa lijkt op Interlagos altijd iets extra’s te kunnen.

Banden
Pirelli neemt naar de Grand Prix van de Brazilië de medium en zachte banden mee.