Komend weekend strijkt de Formule 1 voor de 34ste keer neer op de Hockenheimring. Het is de tiende Grand Prix van de kalender, wat betekent dat we zondagmiddag alweer over de helft van het seizoen zijn.

Tot en met 2001 verdween je op de Hockenheimring aan het begin van de ronde in de Duitse bossen, om daar na dik een minuut aan de overkant van het circuit weer vanuit tevoorschijn te komen. Van die supersnelle omloop is niet veel meer over, met uitzondering van het stadiongedeelt en de allereerste bocht. Voor de reden van die verbouwing destijds valt natuurlijk iets te zeggen, namelijk het bevorderen van het echte racen, maar heel veel mensen zullen nog altijd met weemoed terugdenken aan de snelheidstempel van toen.

De baan werd in 2002 ingekort tot 4.574 meter. Dat betekent dat er 67 ronden gereden dienen te worden. Elke ronde kan de achtervleugel twee keer open worden geklapt. Als de coureurs binnen een seconde van hun voorganger rijden, kunnen ze tussen bocht drie en vier profiteren van hun DRS-systeem. Dat is het lange, gebogen stuk richting de hairpin. De andere zone ligt direct na de eerste bocht.

Historie
De Grote Prijs van Duitsland in 2000 heeft alle ingrediënten in zich om op zijn minst als interessant te worden betiteld. Een aardige startcrash, nog wat meer brokken verderop in de race, een gestoorde man die denkt de man op te kunnen lopen op een punt waar de coureurs met 350 kilometer per uur langs komen rijden, een flinke regenbui en uiteindelijk ook de prachtige winnaar die zo’n race verdient.

De regenbui in de slotfase van de race zet het halve circuit blank. Voor praktisch iedereen hét signaal om regenbanden te gaan halen. Voor iedereen, behalve Rubens Barrichello. De Braziliaan is nog altijd op zoek naar zijn eerste overwinning in de Formule 1 en ziet kansen op het moment dat hij op slicks het veld aanvoert. De Ferrari-coureur neemt een enorm risico, maar hij rijdt voortreffelijk en vastberaden in de rondte. Barrichelo is na het vallen van de vlag ontroerd zoals alleen hij dat kan zijn.

omschrijving

Tien jaar later, het is dan inmiddels 2010, zijn het opnieuw Ferrari-coureurs die de hoofdrollen voor zich opeisen. Dat jaar verdelen Red Bull en McLaren de prijzen, maar in Hockenheim meldt de Scuderia zich vooraan. Met name Felipe Massa maakt indruk. Er wordt dan al lang gefluisterd dat na diens zware ongeluk een jaar eerder het beste er wel af is bij de Braziliaan, maar in Duitsland rijdt hij solide aan kop.

Toch kan hij niet voorkomen dat teamgenoot Fernando Alonso nadert. Eén lullig zinnetje zet een streep door de overwinningsaspiraties van Massa: “Felipe, Fernando is faster than you. Can you confirm you understood that message?” De boodschap komt blijkbaar kraakhelder door, want bij het uitkomen van de hairpin houdt Massa in. Alonso gaat hem voorbij en gaat hem uiteindelijk voor in de dubbelzege van Ferrari. De toneelstukjes om de teamorder te verbloemen zijn nadien tenenkrommend. Ferrari komt echter weg met een boete van 100.000 dollar.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Twee jaar geleden
Fernando Alonso pakt vanaf poleposition opnieuw de overwinning. Enkel Jenson Button kan de Spanjaard kortstondig bedreigen. Het volledige raceverslag lees je hier.

Dit jaar
De Formule 1 zou de Formule 1 niet zijn als er zo nu en dan niet gediscussieerd wordt over al te technisch vernuft. Dit keer staat FRIC centraal. Een Front to Rear Interlinked Suspension laat de voor -en achterwielophanging samenwerken om zo de hellende bewegingen van de auto tegen te gaan. De FIA acht dit systeem verboden, omdat het te omschrijven valt als een bewegend onderdeel van de auto ter bevordering van de aerodynamica.

Het illegale systeem is vanaf 2015 dan ook verboden, maar zou gedurende het huidige seizoen worden gedoogd, mits alle team daar unaniem mee akkoord zouden gaan. Dat is echter niet gebeurd en dus is het nu aan de teams of ze wel of niet met het systeem gaan rijden. Als ze dat wel doen, lopen ze het risico dat er protest wordt aangetekend door andere teams, met alle mogelijke gevolgen van dien.

Komend weekeinde maakt een oude bekende zijn debuut, zij het als driver steward. Jochen Mass zal voor het eerst de taak op zich nemen de coureurs en hun manvouvres te beoordelen. De Duitser wist in 104 Grands Prix slechts eenmaal te zegevieren. Hij schreef in 1975 in een McLaren-Ford de Grote Prijs van Spanje op zijn naam.

In de spotlights
Nico Rosberg is na de Grand Prix van Silverstone zijn riante voorsprong op teamgenoot Lewis Hamilton kwijt. Dat betekent dat de strijd onverminderd en weer op gelijke hoogte verder zal gaan. Rosberg lijkt de laatste races het momentum te pakken te hebben, terwijl Hamilton meer en meer betrapt kan worden op kleine (inschattings)foutjes. In Hockemheim zal er ongetwijfeld weer een nieuw hoofdstuk worden toegevoegd aan de rivaliteit tussen de twee.

Diverse media meldden de afgelopen dagen over geruchten dat de positie van Adrian Sutil bij het team van Suaber op de tocht staat. Terecht of niet, dit soort verhalen komen ook echt de man in kwestie zelf wel ter ore. Het zal de Duitser er tijdens zijn thuisrace dan ook alles aan gelegen zijn te laten zien dat hij nog steeds van toegevoegde waarde kan zijn voor de kwakkelende formatie.

Banden
Pirelli neemt naar de Grand Prix van Duitsland de softs en de supersofts mee.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."