Het is weer tijd voor een van dé klassiekers van het jaar: de Grand Prix van Monaco. Een race die de echte mannen van de jongetjes onderscheidt, omdat elk foutje onherroepelijk afgestraft wordt.

De Grote Prijs van Monaco: of je vindt hem geweldig, of je vindt er vanwege de mogelijke optocht op zondagmiddag niks aan. Toch is de Grand Prix vaste prik op de Formule 1-kalender. Zelfs de hoge veiligheidseisen anno 2015 kunnen niet op tegen de historische waarde van het evenement. Het is het weekend waarin the rich and famous zich verzamelen om te laten zien hoe welvarend ze zijn en waarin het racen vaak meer bijzaak dan hoofdzaak lijkt. Voor de coureurs is het zaak om 78 ronden lang de concentratie te bewaren. Een moment van onachtzaamheid kan immers het einde van je race betekenen (zie album).

Het Micky Mouse-baantje is de kortste van de kalender. Na 3.340 meter ben je rond. Met de geplande 78 raceronden kom je dus bij lange na niet aan de minimale raceafstand van 305 kilometer, maar ook hierin bekleedt de Grand Prix van Monaco een uitzonderingspositie. In startfinish heeft de organisatie desondanks een recht stuk gevonden dat lang en veilig genoeg is voor een DRS-zone. Het detectiepunt passeren de coureurs drie bochten daarvoor al, bij het aanremmen van La Rascasse.

1950
De eerste Grand Prix van Monaco, meetellend voor het officiële wereldkampioenschap, werd verreden in 1950. Het was de tweede race van het seizoen, maar de eerste race waarin Ferrari aantrad. Een zekere overwinning voor het dat jaar dominante Alfa Romeo werd daardoor direct een stukje minder vanzelfsprekend.

In de kwalificatie komt het Ferrari-trio Villoresi, Ascari en Sommer echter niet verder de zesde, zevende en negende startplaats, terwijl Fangio en Farina namens Alfa Romeo de volledige eerst rij bezetten. Maar van de rangorde bij de start is een ronde later nog maar weinig over. In de Tabac-bocht spoelen de golven uit de haven over het circuit. Farina verslikt zich op het natte wegdek en veroorzaakt een carambolage waarbij tien auto’s betrokken zijn. Twee van de Alfa Romeo’s liggen er al direct uit, terwijl alle drie de Ferrari’s ongeschonden door kunnen.

Luigi Villoresi is in staat om de puinhopen te ontwijken, maar laat daarbij wel de Ferrari afslaan. Wat volgt is een indrukwekkende opmars die hem tot de tweede plaats brengt, maar na 63 van in totaal honderd ronden zorgt een probleem aan de aandrijfas voor een voortijdig einde.

Juan-Manuel Fangio rijdt daardoor in de laatst overgebleven Alfa Romeo onbedreigd naar de zege, hetgeen hem de gedeelde eerste plaats oplevert in de kampioenschapstand. Fangio voltooit de honderd ronden in 3 uur, 13 minuten en 18 seconden. Alberto Ascari wordt tweede, voor Louis Chiron in een Maserati.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Vorig jaar
Nico Rosberg verovert in 2014 de poleposition op dubieuze wijze. Hij veroorzaakt gele vlaggen door de auto naast de baan stil te zetten, waardoor Hamilton zijn snelste tijd niet meer kan verbeteren. De Brit is woedend, maar kan het Nico Rosberg een dag later nooit echt moeilijk maken. Rosberg wint zodoende voor de tweede keer op rij de meest prestigieuze race van de kalender. Het verslag van de race van vorig jaar lees je hier.

In de spotlights
Nico Rosberg zou na een overtuigend raceweekend in Spanje ook in Monaco zomaar eens de man kunnen zijn om je geld op in te zetten. Zijn recente overwinning geeft hem ongetwijfeld vertrouwen en kijkend naar de winnaars van de voorbije jaren, kun je ook niet echt om de Duitser heen.

2014: Nico Rosberg
2013: Nico Rosberg
2012: Mark Webber
2011: Sebastian Vettel
2010: Mark Webber
2009: Jenson Button
2008: Lewis Hamilton
2007: Fernando Alonso
2006: Fernando Alonso
2005: Kimi Räikkönen

McLaren heeft in alle jaren dat er in Monaco geracet wordt de meeste overwinningen bijeen gereden. Vijftien keer kwam er een McLaren-coureur winnend over de streep. Ferrari volgt op gepaste afstand met zes overwinningen. Het Italiaanse team heeft wel de meeste podiumplaatsen bijeen gereden: 48 tegenover 26 podiumplaatsen voor McLaren.

De baan in Monaco is door de jaren heen enkele keren aangepast. De grootste verandering werd doorgevoerd in 1973, toen men de coureurs om het nieuw gebouwde zwembad heen liet sturen. Ook voor dit jaar staat er een verandering op de rol. Minimale aanpassingen tussen Tabac en Piscine maken de baan drie meter korter dan in voorgaande jaren. Dat betekent dat er op zondag officieel een nieuw baanrecord wordt genoteerd.

Banden
Bandenfabrikant Pirelli neemt de zachte en de superzachte banden mee naar het prinsdom Monaco.

Foto: Sutton Images en Racepictures