Komend weekend staan de heren coureurs voor de taak zich een nieuw circuit eigen te maken. Ook het Sochi Autodrom komt weer uit de koker van Hermann Tilke.

Het doorgaan van de eerste Russische Grand Prix is allesbehalve onomstreden. De Formule 1 is immers te gast in het land van president Poetin. De betrokkenheid van de bewindsman bij het conflict in Oost-Oekraïne, en met name zijn vermeende betrokkenheid bij de vliegramp met vlucht MH17, deed eerder dit jaar stemmen opgaan de race te boycotten. De hoge heren van de Formule 1 doen naar eigen zeggen echter niet aan politiek en dus streek het circus eerder deze week ‘gewoon’ neer in Sotsji.

Het asfalt van het Sochi Autodrom kronkelt door het Olympisch Park van Sotsji, waar eerder dit jaar mensen als Ireen Wüst en Sven Kramer namens de Nederlandse schaatsploeg zulke prachtige successen boekten. De baan wordt getypeerd als een mix tussen het Valencia Street Circuit en het Korean International Circuit, beide eveneens van de hand van F1-huisarchitect Hermann Tilke. Die vergelijking doet bij weinig fans het hart sneller kloppen, maar volgens enkele coureurs is de baan toch interessanter dan hij in eerste instantie lijkt.

Het circuit is 5.853 meter lang, het op twee na langste van de huidige kalender. Tussen de twaalf rechter en zes linkerbochten liggen twee DRS-zones, te weten tussen bocht één en twee en tussen bocht tien en dertien. De gemiddelde snelheid over een ronde wordt geschat op 215 kilometer per uur.

Historie
De Grand Prix van Rusland gaat de boeken in als de eerste officiële Formule 1 race op Russische bodem. Toch werden er eerder al Grands Prix georganiseerd. In 1913 won de Rus Georgy Suvorin zijn thuisrace, waarna een jaar later Willy Scholl de overwinning mee terugnam naar thuisland Duitsland. De Eerste Wereldoorlog die dat jaar uitbrak, maakte na twee edities een eind aan het jaarlijkse evenement.

De autosporthistorie van het enorme land is sowieso niet bijster omvangrijk. Het automerk Lada won afgelopen weekend toevallig haar eerste race in het WTCC, maar kijkend naar het aantal Russische coureurs dat in het verleden tijdens een Grand Prix-weekend in de Formule 1 is uitgekomen, mag je concluderen dat Rusland nog maar net om de hoek komt kijken. Vitaly Petrov en Daniil Kvyat krijgen in dat rijtje komend weekend echter gezelschap van de piepjonge Sergei Sirotkin. De rus neemt plaats achter het stuur van één van de twee Sauber tijdens de eerste vrije training.

Dit jaar
Danny Sullivan is komend weekeinde de driver steward van dienst. De Amerikaan was zelf slechts één seizoen actief in de Formule 1, met een vijfde plaats in Monaco als beste resultaat. Echt aansprekende resultaten boekte hij aan de andere kant van de grote plas, waar hij zowel de Indy 500 won als het eindklassement in de Indy Car World Series.

Mercedes kan dit weekend met nog vier races te gaan de constructeurstitel alvast veilig stellen. De Duitse formatie staat 190 punten voor op Red Bull, terwijl er nog een maximum van 215 punten te verdelen is. Het bij elkaar rijden van 25 punten, gelijk aan een overwinning van Lewis Hamilton danwel Nico Rosberg, zou dus volstaan om op zondagavond een feestje te vieren.

In de spotlights
Amper vijf dagen na het onwaarschijnlijke ongeval van Jules Bianchi worden de motoren opnieuw gestart voor de eerste vrije training. De Fransman zal hét onderwerp van gesprek zijn in het paddock en er zal door velen ongetwijfeld stil worden gestaan bij zijn pijnlijke afwezigheid.

Een paar jaar geleden zag het ernaar uit dat Vitaly Petrov dé Rus zou zijn die de eer van zijn natie zou mogen gaan verdedigen tijdens de inaugurele Russische Grand Prix. De Renault, Lotus -en Caterham-coureur verdween echter alweer sneller van het toneel dan hij zelf had gehoopt en dus zal komend weekend Daniil Kvyat het thuispubliek op de banken moeten krijgen. Met een versgetekend Red Bull-contract op zak zal hij erop gebrand zijn te laten zien dat hij de support van het Russische publiek waardig is. Wellicht voelt hij zich gesteund door het feit dat er in ieder geval al een tribune naar hem vernoemd is.

Banden
Pirelli neemt naar de Grand Prix van Rusland de medium en zachte band mee.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."