Nu de veiling van de Marussia-inboedel is geannuleerd omdat er een koper voor het failliete team zou zijn, lopen de geruchten uiteen over wie de geïnteresseerde partij is. De Amerikaan Gene Haas is genoemd, maar ook Ferrari zou er wel eens iets mee te maken kunnen hebben.

Haas wil in 2016 zijn entree maken met zijn eigen Formule 1-team en heeft eind 2014 al de Marussia-fabriek in Banbury gekocht als Europese uitvalsbasis voor zijn in Amerika gevestigde renstal. Daarnaast heeft hij tijdens een eerdere veiling naar verluidt het één en ander aan apparatuur en werktuigen overgenomen, terwijl hij volgens geruchten ook het ontwerp en windtunnelmodel van Marussia’s 2015-auto zou hebben gekocht.

Volgens het Duitse SpeedWeek is de aanname dat Haas de koper is met wie Marussia’s curator om de tafel zit dan ook een simpele optelsom, zeker omdat de FIA en FOM de toezegging hebben gedaan dat Marussia, als het terug op de grid weet te komen, met haar 2014-auto’s en -motoren mag rijden, wat het niet nodig maakt om komend seizoen nog immense investeringen te doen.

Het Britse Autosport stelt echter vernomen te hebben dat Haas ‘geen intentie heeft’ om van zijn oorsprokelijke plan af te wijken om in 2016 met een compleet eigen team zijn entree te maken.

Volgens Autosport is er echter een grote speler in de Formule 1 die erbij gebaat is Marussia uit de as te doen herrijzen, en dat is Ferrari. Autosport stelt dat er twee redenen zijn waarom het ‘een mogelijkheid is’ dat Ferrari een potentiële koper steunt: in de eerste plaats omdat het nog 21 miljoen euro van Marussia krijgt voor het leveren van motoren en in de tweede plaats omdat Marussia als opleidingsteam voor Ferrari-talent kan fungeren.

Wat een mogelijke verkoop van Marussia moet versoepelen, is het feit dat het in 2014 als negende geklasseerde team nog flink wat prijzengeld krijgt als het in 2015 weer op de grid staat. Voor de komende twee jaar is Marussia, mits het overleeft, gegarandeerd van een uitbetaling van 45 miljoen euro per seizoen, wat de aankoop van het team zelfs met de bestaande schuld van veertig miljoen euro toch het overwegen waard kan maken.

Wat de positie van Ferrari in dezen interessant maakt en ook als kanttekening dient, is het sowieso al een relatie met Haas is aangegaan en – afhankelijk van hoe ver die relatie strekt – in 2016 vermoedelijk in Haas al een de facto ‘B-Team’ krijgt. Daarentegen is het risico een motorrekening van 21 miljoen euro af te moeten boeken reden genoeg om een andere partij – of misschien toch Haas – te motiveren om in Marussia te investeren.