Gisteren was de kogel officieel door de kerk. Jérôme d’Ambrosio mag in de competitieve Lotus laten zien wat hij waard is op Monza. De Belg vervangt de geschorste Romain Grosjean. Tijd om hem uitgebreid aan het woord te laten.

Je hebt als derde rijder alle races dit jaar bijgewoond. Voor het geval je nodig was. Dat is nu het geval. Hoe voel je je, nu je meedoet aan de Italiaanse Grand Prix?

D’Ambrosio: “Ik weet hoe deze mogelijkheid tot stand is gekomen, maar voor mij is het een geweldige mogelijkheid en uitdaging. Ik wil het team bedanken voor het vertrouwen dat ze mij geven en dat ze de auto in Monza voor mij beschikbaar stellen. Natuurlijk ga ik er alles aan doen om zo goed mogelijk mijn werk te doen. Ik heb dit jaar vanaf de zijlijn hard gewerkt om er klaar voor te zijn als iets als dit gebeurt. Ik wil het maximale uit mijn weekend halen.”

Hoe presteerde je in het verleden in Monza?

“Ik haalde daar mijn laatste podiumplaats in de GP2 dus ik bewaar goede herinneringen aan het circuit. Het circuit is erg uitdagend omdat je met weinig neerwaartse druk moet rijden. In zijn algemeenheid is het natuurlijk ook een bijzondere baan. Het is de laatste race in Europa en de sfeer in Monza is altijd bijzonder. Ik kijk er echt naar uit.”

Waar liggen de uitdagingen als je, zoals in jou geval, in het diepe wordt gegooid?

“De uitdaging is gigantisch. Vooral omdat ik dit jaar niet veel meters heb gemaakt en omdat Monza een uniek circuit is. Ik wil mij alleen niet concentreren op de dingen die lastig zijn, of moeilijk worden. Ik wil mij enkel richten op wat ik kan bereiken. Het wordt een uitdaging maar ik ben al een onderdeel van het team. Ik ken iedereen en zij steunen mij waar mogelijk. Ik ben voor de volle honderd procent toegewijd om de vrije trainingen volledig te benutten. Daar kan de sleutel voor mij liggen dit weekend.”

Hoe ziet jou voorbereiding voor de race er uit?

“Nadat ik zondagavond was gebeld reed ik gelijk terug naar Spa om met Ayao Komatsu te praten. Hij wordt mijn race-engineer. We controleerden mijn stoeltje en namen alles door wat we moesten weten. Ik ga tijd besteden in de simulator zodat ik optimaal ben ingesteld voor alle procedures. Ook praat ik zoveel mogelijk met mijn engineers. Beter voorbereid kan ik dus niet zijn.”

Monza is een tamelijk uniek circuit. Waar ligt jouw focus?

“Ik kan niet wachten om in de auto te stappen! Monza staat voor veel snelheid en weinig neerwaartse druk. Parabolica is een heel belangrijke en geweldige bocht. Ascari is ook niet eenvoudig. Er liggen veel uitdagingen. Het parcours wijkt af van wat tegenwoordig gebruikelijk is, dus er valt zat te doen. Ik kijk er naar uit om daar te zijn en alle informatie door te nemen. Toch kijk ik natuurlijk vooral uit om daar te gaan rijden.”

Ben je klaar voor alle extra aandacht die je dit weekend zal krijgen?

“Ik concentreer mij vooral op de race. Vorig jaar reed ik het hele seizoen F1. Dat komt nu van pas omdat ik weet hoe een raceweekend verloopt en bovendien werk ik al het hele jaar samen met het team. Ik weet dat Grands Prix hectisch zijn. Op een goede manier, want je werkt veel samen met je engineers. Dat vind ik alleen maar leuk.”

Je racete vorig jaar al de Italiaanse Grand Prix. Is dat een goede voorbereiding?

“Nou, niet bepaald omdat mijn auto het in de opwarmronde begaf! Ik mag toch hopen dat het dit jaar beter gaat. Mijn laatste fatsoenlijke herinnering van Monza is uit mijn GP2-tijd, toen ik het podium haalde. Ik ben voor de volle honderd procent geconcentreerd om dit jaar een goed resultaat te pakken en ik kijk er erg naar uit om op de grid te staan als de lichten uitgaan.

Dit interview is beschikbaar gesteld door de communicatie-afdeling van Lotus F1.