Sebastian Vettel rijdt zondag zijn honderdste Grand Prix. De tweevoudig wereldkampioen kan in zijn jubileumrace voor de derde keer wereldkampioen worden. Tijd voor een uitgebreid interview.

Kun je je F1-carrière tot nu toe samenvatten?

“Het is allemaal zo snel gegaan. Honderd is heel wat. Honderd Grands Prix, honderd starts en honderd keer de eerst bocht overleefd. Ik heb niet het idee dat het lang geleden is dat ik debuteerde. Dat bewijst maar weer eens dat de tijd omvliegt als je iets doet dat je leuk vindt. Op naar de tweehonderd!”

Dit seizoen begon niet zoals je wil en je moest harder voor de koppositie werken dan in voorgaande jaren…

“De eerste race verliep goed, want ik haalde het podium in Australië. Daarna werd het een achtbaanrit waar elke coureur in zat. We kregen niet altijd het resultaat waar we recht op hadden. Een makkelijk jaar is het dus niet. We hebben altijd vertrouwen gehad in een goede afloop en zijn altijd gemotiveerd gebleven. Winnen was altijd het doel.”

Je klonk nogal gefrustreerd tijdens races waarbij het je niet voor de wind ging. Hoe laat je teleurstelling van je afglijden?

“Er is niets mis met ongelukkig zijn als je denkt dat je beter kon presteren. Daar is niets mis mee. Als je bent gefinished verander je niets meer aan het resultaat. Soms ben je, vanwege een bepaald moment, enorm pissig op jezelf. Je kunt de klok echter niet terugdraaien en daarom moet je je bij het resultaat neerleggen. Vervolgens kijk je naar dingen die je wél kunt veranderen.”

Dit is het onvoorspelbaarste seizoen in jaren met zeven verschillende winnaars in de eerste zeven Grands Prix. Hebben de wisselvallige optredens van andere coureurs, en de constante prestaties van jou je geholpen in de titelrace?

“Ja en nee. Iedereen zit dicht bij elkaar en de auto’s zijn veelal ongeveer even goed. Je finisht dan wel eens als zevende, terwijl je een goede wagen hebt. Vervolgens is de Grand Prix daarna je auto niet veel betere en dan win je plotseling. Dat was in afgelopen jaren wel anders. Je wist dan zeker dat je met een goede auto in ieder geval op het podium ging finishen. Dit jaar kan ook niet iedereen winnen, maar is de lijst van kanshebbers wel een stuk groter geworden.”

Laten we het even over Fernando Alonso hebben. Hij presteerde dit jaar lange tijd erg constant. Inmiddels heeft hij een boel punten misgelopen door uitvalbeurten. In tegenstelling tot jij…

“Zacht uitgedrukt verliepen de afgelopen races erg goed voor ons. In een seizoen met twintig races zitten er gegarandeerd wedstrijden tussen waarbij het niet gaat als gehoopt. Ook zitten er uitvalbeurten bij. Wij ook, al is dat nu hopelijk verleden tijd. Het is erg lastig om in alle races uit de problemen te blijven. Je houdt er ook geen rekening mee, maar je moet er wel op voorbereid zijn.”

“Fernando en ik hebben ongeveer evenveel pech gehad. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat de coureur die het er het meest recht op heeft kampioen wordt. We staan er nu goed voor en we gaan er alles aan doen om dat in de laatste twee races zo te houden.”

De beslissing wordt een regelrechte thriller. Alles ligt nog open…

“Dit is het beste seizoen voor supporters in jaren. Van mij mocht het soms alleen wel wat saaier zijn. Een aantal jaar terug wist je vrij zeker dat je ging winnen als je met tien ronden te gaan eerste reed. Nu kan er nog van alles gebeuren tot iemand met de finishvlag zwaait. Daar zorgen de banden wel voor. Als je in de achtervolging bent hou je altijd kans om te winnen en voor degene die vooraan rijdt is de zege pas zeker als de vlag is gevallen!”

Je kwalificeert je dit jaar niet altijd even sterk. Het moet wel leuk zijn om auto’s in te halen en op die manier te winnen?

“Voldoening hangt altijd samen aan het rijden van een goede race. Natuurlijk is het gaaf om in te halen maar je start natuurlijk liever helemaal vooraan om vervolgens niemand meer in te hoeven halen! Je wil dan gewoon op de positie blijven waar je rijdt. Ik weet waar ik over praat sinds de race in Abu Dhabi: aan de race lijkt geen einde te komen als je telkens in gevecht ben. De podiumfinish was een fantastische beloning voor een zware middag.”

Wat is tot nu toe jouw hoogtepunt van dit jaar?

“Hopelijk moet dat nog komen! Mijn eerste overwinning van het jaar in Bahrein was een opluchting. Ik wist toen dat ik alles nog kon wat ik vorig jaar ook kon. De zege in Singapore staat ook op mijn lijstje: dat is de zwaarste wedstrijd van het jaar. Ook de Grand Prix van Abu Dhabi behoort tot mijn hoogtepunten, al hoop ik dat het beste dus nog komt.”

Dit is een interview van Formula1.com.