Ga ik te ver, als ik zeg dat ik een beetje genoeg van Rosbergs rijtruukjes begin te krijgen?

Veertien dagen geleden verziekte hij de ultieme kwalificatieron­de van teamgenoot Hamilton. Hamilton is bepaald niet de enige die er niets van gelooft dat hij dit per ongeluk deed. Rosbergs laatste ronde was immers al kansloos, dan waarom zou hij? Het deed mij – en veel anderen – aan de mislukte stunt van Schumacher van 2006 denken. 

Nu over naar Canada, eerste ronde, eerste bocht. Rosberg en Ha­milton gaan naast el­kaar die ‘langzame’ chicane in. Rosberg geeft Hamilton zeer bewust nul ruimte. Eigenlijk zet hij Hamilton gewoon op het gras. Op zijn best: niet chic. Op zijn slechtst: een rots­treek.

Even later stuiven Rosberg en Hamilton naast elkaar op de ‘snelle’ chicane af. De rappere Hamilton dreigt Rosberg uit te remmen. Rosberg mist zijn rempunt, gaat rechtdoor en slaat dus die chicane gewoon over. Natuurlijk weet Rosberg, dat hij zijn koppo­sitie op het eerstvolgend rechte stuk kwijt raakt als hij beleefdheidshalve gas mindert. Maar nu geeft hij wel erg schaamteloos gas, waardoor hij notabene nog eens zes­tiende seconde extra voorsprong pakt, omdat Hamilton die chicane na­tuurlijk wél doorrijdt.

De ste­wards beslui­ten in hun oneindige wijsheid om Rosberg een ‘laat­ste waar­schu­wing’ te geven. Voorwaar een schitterend precedent á la Spa 2008 maar dan in omgekeerde richting! Op zijn best: begrijpelijk maar niet net­jes van Rosberg. Op zijn slechtst: gewoon onsportief. De echte fout ligt natuurlijk bij de organisatie. Er hadden op die plek ontmoedigingsobstakels moeten liggen, zodat niemand ongege­neerd en scha­devrij die chicane kan afste­ken.

Rosberg weet dat Hamilton – zeker zondag op Canada – de snellere man is. Hamilton valt echter uit, maar Ros­berg wint gelukkig net niet en Ricciardo gelukkig wel. En hoe!

Overigens een dik compliment aan de Mercedes-teamleiding, omdat ze – althans tot nog toe – het de twee kemphanen zelf laten uitvech­ten. Bij Mercedes weten ze natuurlijk dat ze toch wel wereldkam­pioen worden en dat ze best een klein risicootje kunnen nemen. Maar ik weet zeker dat andere teams (ik noem geen namen) al lang tea­mor­ders zouden hebben uitgevaardigd – en daarmee sei­zoen 2014 om zeep zouden hebben geholpen. Wat dat aangaat ben ik erg blij dat ex-Ferrari-baas Ross Brawn er bij Mercedes niet meer bij is. Weet je nog, vorig jaar met Rosberg en Hamilton derde en vier­de  …? Nu kun­nen we ons tenminste met zijn allen blijven ver­heugen op een mooie tweede seizoenshelft. 

NB 1: Het verhaal doet de ronde dat Vettel volgend jaar naar Ferrari gaat. Dat is maar om één reden: Ricciardo. Kijk de podiumceremonie van Cana­da er nog maar eens op na: Vettel was naar Ricciardo toe veel te blij en veel te felici­teerderig. Best heel spor­tief van hem hoor, daar niet van. Maar Vettel kan beslist beter racen dan acte­ren.

NB 2: Op die vergelijkingsstaatjes gezien hoe waanzinnig zuinig die Williamsen met hun benzine omspringen? En ook dat Hamilton in elke race minder verbruikt dan Rosberg? En desondanks harder gaat?