Vanaf dit jaar kunnen coureurs voor de meest bizarre – en vaak onnozele – overtredingen penalty points oplopen. Bij twaalf stuks ben je de pineut, maar het is toch bizar dat de beste coureurs ter wereld als beginnende automobilisten worden behandeld door de nitwits van de wedstrijdleiding?

Bij voorgaande gelegenheden heb ik meermalen geageerd tegen het besluit van de FIA om Formule 1-coureurs als beginnende automobilisten te behandelen. Want zo mag je het huidige strafpun­tensys­teem wel zien, denk ik. Naar mijn mening is dit volledig ongewenst, omdat de Stewards of the Meeting sowieso al meer dan genoeg mid­delen heb­ben om eventuele overtredigen af te straffen. Waarbij ik me steeds weer afvraag hoe het mogelijk is dat de allerbeste coureurs ter wereld er kennelijk mee akkoord gaan dat hun doen en laten wordt beoordeeld door zo’n stel­letje nitwits. Ja, ik weet het – er zit ook een ex-Formule 1-coureur tussen de wedstrijdleiders, maar die heeft slechts een advi­serende functie. De Chairman van de Stewards of the Meeting neemt de beslissingen.

Vanaf dit jaar kunnen coureurs dus voor de meest bizarre – vaak tamelijk onnozele – overtredingen penalty points oplopen. Bij twaalf stuks ben je de pineut en moet je een hele race toekijken. Laat de reserverijders zich alvast goed voorbe­rei­den, want binnen­kort is er voor hen werk aan de winkel! Dat is dan ook gelijk het enige positieve gevolg van deze onzin: zo krijgen deze mensen ook wat te doen.

Bottas viel in Maleisië de ‘eer’ te beurt om de eerste penalty points ooit in ontvangst te nemen. En dat omdat Ricciardo had geklaagd, dat de wat lang­zaam rij­dende Fin hem niet direct voor­bij had gelaten. Wordt Ricciardo nu al net zo’n zeurkous als de meeste andere vedetten? Een heel klein beetje gerech­tig­heid is dan mis­schien dat Ricciar­do zelf na de race nog veel harder door de Stewards werd aangepakt voor diens ‘levensgevaarlijke optreden’ tijdens zijn laatste pit stop, waaraan hij notabene part noch deel had! Een ten-seconds penalty die er verder niet zoveel toe deed, plus een grid demotion van tien plaatsen – dus waarschijnlijk een bij voorbaat verpeste race – in Bahrein. Maar ja, regels zijn re­gels. En regel 23.12c van de FIA For­mula One Sporting Regu­lations was in het geding, en dan weet je het wel.

En dan de willekeur waarmee die straffen worden uitgedeeld! Veel gevaarlijker dan die nogal onschuldige maar in elk geval onbedoel­de unsafe release was namelijk dat diezelfde Ricciardo even later doodge­moedereerd met een nage­noeg losgeraakte en tegen zijn voor­band aanlopende voorvleu­gel het hele circuit rondreed, terwijl we alle­maal nog weten (Alonso vorig jaar) wat er kan gebeuren als een auto over zijn eigen voorvleugel struikelt. Het ergste was mis­schien nog wel, dat iedereen het prima vond! Geen woord van pro­test van wie dan ook, laat staan van de hooggeachte Stewards of the Meeting. Kan nog wat worden, dit jaar!