Met deze weblog ga ik geen vrienden maken. Want dit is wat ik me zon­dagmiddag afvroeg: wat is dat toch met die Duitsers in de For­mule 1?

Duitsers
Eerst zie je ze 45 jaar lang niet (behalve dan Wolfgang von Trips met twee overwinningen en een monumentale doodsmak). Dan komt eerst Michael Schuma­cher langs, dan Sebastian Vettel en nu Nico Rosberg. Maar waarom halen ze toch voortdurend zulke rotstre­ken uit met hun so-called teammaten? En niet alleen hun teammaten. Zag je het geniepige tikkie, dat Ros­berg in ronde 36 aan Bottas uit­deelde?

Mercedes
Mercedes draagt op PR-gebied een nare erfenis met zich mee, date­rend uit de jaren negentig. Dat was de periode waarin ze tijdens de opleiding van hun jeugdige talenten (Schumacher, Frentzen, Wend­linger e.a.) rücksicht­los alle spontani­teit eruit ram­den. Ik moet zeggen: dat doen Wolff en Lauda tegen­woordig heel anders – en beter – door Rosberg gewoon pu­bliekelijk ver­baal af­ te knal­len. Nee, dan Rosberg zelf. Die wil eerst de TV-beelden zien. 

Track limits
Stewards zijn net mensen. Eerst wordt iedereen met hel en verdoeme­nis bedreigd, als ze het lef hebben om de track limits te ver­ont­acht­za­men. Maar gaandeweg de race is er geen houden meer aan. Uiteindelijk heeft iedereen er, Vettel nog het meest, schijt aan. Dan hoor je de stewards niet meer. Maar wel na de race heel dapper Magnus­sen te grazen nemen als die op een totaal ongevaar­lijke plek Alon­so er in ronde 43 even naast zet. Alonso zelf vond het niks. Het was ook niks. In elk geval heel wat minder dan Rosberg versus Hamilt­on in ronde 2. Waar waren ze toen? 

Magnussen
Over Magnussen gesproken: sinds deze race ben ik overtuigd van zijn kwaliteiten. Wat kan die jongen goed verdedigen! Ik ben altijd Button-fan geweest, maar als ze bij McLaren aan het eind van het jaar Button lozen en Magnussen houden (wat gaat gebeu­ren) geef ik ze groot gelijk. Magnussen met een McLaren-Honda, wereldkampioen in 2016? 

Safety car
Ik zit vaak af te geven over het feit, dat de safety car te pas en te onpas wordt ingezet en dan zo een veel te grote invloed op het raceverloop heeft. Na de lekke band van Hamilt­on lag de baan onder de stukken rubber. Ik herinner me, dat vorig jaar op Silverstone ieder­een zich daar­over erg druk maakte. En nu? Geen protest ge­hoord en geen safety car gezien. Terwijl dat nu toch echt had gemoeten.

BBC
Wat is dat toch een lekker stel: Eddie Jordan en David Coulthard. De Peppie en Kokkie van de BBC. Jordan is de sensatiezoeker, die zich ietwat gestoord gedraagt maar dat beslist niet is. Coulthard is meer de fatsoensrakker van de twee,. de man van he grote be­grip. Ze vliegen elkaar tijdens hun dis­cus­sie over de kwestie Hamilton/Rosberg nog net niet aan, maar ik vond hun dis­cus­sie-achteraf één van de hoogtepunten van de uit­zen­ding.