Het spannendst van de Grand Prix van Canada vond ik het moment waarop William Beaver dacht wel even tussen de voorbijrazende Formule 1-auto’s door de baan over te kunnen steken. Ik ben na­tuurlijk hypocriet, want ik eet thuis ook vlees. Maar ik was dol­blij, dat dit beestje ongeschonden de overkant haalde

Hoe is het mogelijk, dat één van de geheide topraces van het sei­zoen kon uitlopen in een optocht? Je verwacht dat eerder van Barcelona of één van de Tilke-cir­cuits. Maar Montreal? Aan de televisie­beelden heeft het niet gele­gen, want die waren subliem. Mogelijke oorzaken?

1]
Het regende niet. Jammer, maar een natte Formule 1-race is in potentie on­eindig veel leuker dan een droge race. Nóg leuker is een race die een ‘beetje nat’ is, zo één waarbij na elke ronde de baan nog een ietsie natter of juist dro­ger wordt. Dit zou natuur­lijk niet zo moeten zijn. 

2]
Max Verstappen was zondag vast niet de enige die in gedachten schreeuwde om een safety-car. Maar een safety-car is een rijdend zwaktebod, iets dat uitsluitend spelbedervend zou moeten werken. Op het moment dat je zo iets wilt, is er iets goed mis. Het mag toch niet zo zijn dat een Formule 1-race alleen maar leuk is als er iets mis­gaat? Nog even en we verlangen weer – wat god ver­hoede – naar zo’n malloot die met een spandoek de baan op­loopt. Onbe­wust denk ik daarbij weer aan William B. 

3]
Dat kunstje met die twee Mercedessen heb ik nu wel gezien. Uiter­aard kunnen zij het ook niet helpen, maar toch. Nooit ge­dacht dat ik nog eens voor Vettel én Ferrari zou juichen. Bij elke race ben ik blij dat Toto Wolff het zijn rijders (binnen door hem ge­stelde grenzen) zelf laat uitvechten. Stel je voor, dat Ross Brawn daar nog de baas was geweest. 

4]
Onze Max Verstappen was vóór de start al kansloos, tenzij… zie punt 1 en 2. Dan is voor ons Nederlanders de grap er al aardig af. En daar wil ik het hier nog wel even over hebben.

Ik ben het sowieso gloeiend oneens met een straf die een cou­reur oploopt als hij (per definitie buiten je schuld) één motor te­ veel consu­meert. Tien plaatsen terug in de star­topstel­ling van de eerstvolgende race – dat maakt zo’n man kanslkoos, tenzij (daar gaan we weer). Het is bovendien pure com­peti­tie­verval­sing, want andere coureurs (die er niets mee te maken hebben) worden er beter van. Waarom geven ze zo’n cou­reur of, beter nog, het team in plaats hiervan geen pun­ten­af­trek? Het voetbalteam van FC Twente kreeg toch ook drie punten in aftrek, in plaats van dat ze de eerstvolgende wedstrijd met 0-3 moesten beginnen? Is dit nu echt zo moeilijk te bedenken?