Iedereen die de Grand Prix van Zuid-Korea heeft gezien, moet het duidelijk zijn dat de subliem verdedigende Nico Hülkenberg ooit wereldkampioen zal zijn. Met een Sauber de Mercedessen en Ferrari’s aftroeven – je moet het maar kunnen!

De Hulk wereldkampioen?! Helaas, dat staat nog te bezien. Als ik Engelse bronnen lees en beluister is het nog lang niet zeker, dat Hülkenberg in 2014 über­haupt een competitieve auto onder zijn kont zal hebben.

Eerst was het: Hülkenberg wordt tweede man bij Ferrari en laat Alonso op termijn een poepie ruiken. Toen pikte Räikkönen dat zitje in – nota bene bij een team dat hem drie jaar geleden nog bij het oud vuil zette. Maar goed, daar­door kwam zijn plaats bij Lotus vrij.

Wat was daarna logischer dan dat Hülkenberg bij Lotus zijn eerste Grand Prix-overwinningen zou gaan behalen? Supertalent Hülkenberg en de gereso­cialiseerde Grosjean – dat zou een soort dream team in de dop zijn.

Lotus zit echter in barre geldnood (naar men zegt de primaire oorzaak van Räikkö­nens vertrek aldaar). Hülkenberg heeft geen grote sponsors, want hij had die tot nog toe ook niet nodig. Dát schijnt de bij Ferra­ri afge­ser­veerde Massa beter voor elkaar te hebben en dus is hij en niet Hülkenberg ineens eerste kandi­daat voor een stoel bij bij Lotus! Blijf lezen, want het wordt nog erger!

Als dit rampscenario zou doorgaan, blijft er voor de Hulk nog maar één serieuze plaats over, waar hij zonder sponsor terecht zou kunnen. Dat is potentieel zelfs een heel goede plaats ook: bij McLaren, dus vanaf 2015 bij Honda. Want Button zal toch ook niet eeuwig blijven doorgaan? Whit­marsh heeft een opvolger nodig, en heeft inmid­dels duide­lijk genoeg ge­maakt dat Pérez dat niet gaat worden.

Je zou dus zeggen: direct laten tekenen die man, en Pérez terugsturen naar Sauber waar hij vandaan komt. O nee, want Ferrari schijnt daar Bianchi te willen stallen. Bianchi en Guttierez, niet bepaald een dream team, dat gaat niet werken ben ik bang.

Nóg een bedreiging voor Hülkenbergs loopbaan is dat volgend jaar de maat­voe­ringen van Formule 1-coureurs kritischer dan ooit in ogenschouw zullen worden genomen. De auto’s worden dan zo volgepropt met hybri­de-spullen en uitlaat­gastur­bo’s, dat er nauwelijks nog plek is voor een coureur. Small is beautiful! Supertalent Nico Hülkenberg dreigt voor de Formule 1 van morgen te groot (1,84 m) en te zwaar (nog geen 80 kilo) te worden.