De Formule 1 dient in 2017 radicaal op de schop te gaan, maar als het aan het team van Williams ligt, gaat dat niet gepaard met hogere kosten: “Wij zullen ons daar fel tegen verzetten.”

Dat verklaart adjunct-teambaas Claire Williams in gesprek met Autosport. Hoewel ook Williams achter het plan staat om de Formule 1 met ingang van 2017 weer een stoer en agressief imago te geven, met snellere, bredere en luidere auto’s die echt in het oog moeten springen, waakt het team uit Grove ervoor dat de kosten hierdoor ook omhoog gaan.

“We hebben al een tijdje niet met de Strategy Group bij elkaar gezeten om de nieuwe regels te bespreken, maar voor de volgende vergadering staan de kosten die bij deze reglementswijzigingen horen op de agenda”, vertelt Williams, die benadrukt dat het niet de bedoeling is dat de nieuwe regels de sport weer duurder maken: “Dat was althans de uitgangspositie toen we over de nieuwe regels begonnen na te denken.”

“Ik verwacht – en hoop – dat de kosten er niet de pan door uit rijzen, maar als dat wel zo is, zullen we ons daar fel tegen verzetten”, belooft Williams, die echter moet erkennen dat het lastig is voor een enkel team om haar stem te laten horen in de Strategy Group: “Wij spreken ons binnen de groep altijd uit voor kostenbesparing, maar zoals bekend heeft iedereen daar zijn eigen agenda.”

“Qua kostenbesparing bereiken we binnen de Strategy Group eigenlijk nooit consensus, want er zitten een aantal teams en andere partijen in die zich geen zorgen hoeven te maken om de kosten. We doen dus onze best, maar het resulteert vaak helaas in een patstelling”, zegt Williams over de Strategy Group, die uit vertegenwoordigers van de FIA, de FOM en Ferrari, Red Bull, Mercedes, McLaren, Force India en dus Williams bestaat.

Volgens Williams zijn de kosten ook op dit moment overigens al buitensporig en zouden die ‘flink’ naar beneden moeten om ook de kleinere teams uit de rode cijfers te houden. “Pas als we 25 tot 40 miljoen euro weten te besparen, gaat het voor deze teams echt lonen.”

“Het is moeilijk om een dergelijke besparing zomaar ergens te vinden, tenzij we met flink minder personeel gaan werken – maar dat wil niemand – of het hele bedrijfsmodel omgooien. Ook dat is echter lastig, dus het lijkt er niet op dat er een pasklare oplossing te vinden is.”