Het Mercedes-AMG Petronas F1 Team is een van de succesvolste renstallen van de afgelopen decennia. Sinds 2014 won het maar liefst acht constructeurs- en zeven coureurstitels op rij. In 2022 was er voor het eerst in lange tijd weinig reden tot juichen voor het team van de Engelse coureurs Lewis Hamilton en George Russell.
De naam Mercedes komen we al in de beginjaren van de Formule 1 tegen. De stal – indertijd opererend vanuit Duitsland – kent midden jaren vijftig een uiterst succesvolle periode in de koningsklasse van de autosport. Met coureurs als Juan Manuel Fangio en Stirling Moss winnen de zilverpijlen in korte tijd negen Grands Prix en Fangio mag zich zelfs twee keer (in 1954 en 1955) de beste F1-coureur van de wereld noemen.

Mercedes trekt zich terug na Le Mans-ramp
Het autosport-avontuur van Mercedes is echter van korte duur. De Duitsers zijn in die dagen niet alleen actief in de Formule 1, maar ook in de 24 Uur van Le Mans. Bij een vreselijk ongeluk tijdens die langeafstandsrace komen in 1955 Mercedes-coureur Pierre Levegh en tachtig toeschouwers om het leven. Mercedes besluit zich aan het einde van het seizoen voor onbepaalde tijd volledig uit de autosport terug te trekken.
Pas in de jaren negentig keert Mercedes terug op het hoogste niveau. Eerst nog als bescheiden motorleverancier van Sauber, later als volwaardig partner van McLaren dat de facto het fabrieksteam van Mercedes wordt en met Mika Häkkinen (1998 en 1999) en Lewis Hamilton (2008) successen boekt.
Het hoofdbestuur van Daimler AG, het moederbedrijf van Mercedes-Benz, wil meer en in 2010 wordt besloten een echt eigen F1-team te beginnen. De Duitsers kopen daarvoor de fabrieken (in het Engelse Brackley en Brixworth), inboedel en licentie van Brawn GP, het kleine team dat voortkomt uit Honda en in 2009 verrassend wereldkampioen is geworden. Ross Brawn wordt teambaas van de nieuwe renstal en de Duitsers Michael Schumacher en Nico Rosberg worden als coureurs aangetrokken.
Nieuw successen
De eerste jaren verlopen weinig succesvol. De eerste overwinning van het moderne Mercedes dateert van 2012, maar pas in 2013 na de komst van Lewis Hamilton als vervanger van Schumacher en met Toto Wolff in de teamleiding begint de opmars.

In 2014 blijkt Mercedes het beste het nieuwe motorreglement te hebben gelezen. In Brixworth, waar de motorafdeling huist, heeft men een buitengewoon sterke 1,6 liter hybride V6-krachtbron met turbo weten te ontwerpen. Uiteindelijk wint Mercedes met Hamilton en Rosberg tot en met eind 2016 51 Grands Prix en zes wereldtitels (drie keer coureur en drie keer constructeur).
Als Rosberg eind 2016 direct na het veroveren van zijn wereldtitel besluit te stoppen, neemt Valtteri Bottas zijn plaats in. Een verzwakking blijkt dat niet. Tussen 2017 en 2021 worden nog eens 60 GP’s en negen (vier keer coureurs en vijf keer constructeurs) titels veroverd.
Mercedes staat koppositie af
Pas in 2022 met de introductie van de nieuwe F1-bolides raakt Mercedes zijn hegemonie kwijt. Bottas is eind 2021 vertrokken naar Alfa Romeo en als opvolger komt George Russell de rangen versterken. Waar Hamilton in 2022 geen overwinning aan zijn indrukwekkende totaal kan toevoegen, daar is Russell wel succesvol. Hij boekt het enige kleine succes van Mercedes met zijn eerste overwinning, de Grand Prix van Brazilië.
In 2023 komt het team wederom niet als favoriet uit de startblokken en moet zelfs Aston Martin voor zich dulden. Na een inhaalrace op gebied van updates, klimt het team weer naar boven in de pikorde, al zijn ze niet opgewassen tegen Max Verstappen in de Red Bull. Hamilton laat overigens wel zien dat het vuur nog niet gedoofd is en laat Russell dit seizoen wel in zijn spiegels verdwijnen.
Dankzij een clausule in het contract van de zevenvoudig kampioen verruilt Lewis Hamilton vanaf 2025 het Britse team voor Scuderia Ferrari. Dit werd al voorafgaand aan het seizoen van 2024 bekend gemaakt. Halverwege het F1-seizoen kwam Mercedes met groot nieuws: Andrea Kimi Antonelli, het jonge talent uit hun opleidingsprogramma, krijgt in 2025 zijn kans in de Formule 1. De Italiaan zal plaatsnemen naast George Russell.
Mercedes-AMG Petronas F1 Team
Teambaas | Toto Wolff |
Technisch directeur | James Allison |
Testcoureur 2025 | Valtteri Bottas |
Vestigingsplaats | Brackley / Brixworth |
GP-debuut | 1954 |
Coureurstitels | 9 (1954, 1955, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020) |
Constructeurstitels | 8 (2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021) |
Eindstand WK 2024 | 4 |
Coureurs 2025 | |
George Russell #63 | |
Nationaliteit | Brits |
Geboortedatum | 15 februari 1998 |
GP-debuut | Australië 2019 |
Wereldtitels | – |
Eindstand WK 2024 | 6 (245 pts) |
Andrea Kimi Antonelli #12 | |
Nationaliteit | Italiaans |
Geboortedatum | 25 augustus 2006 |
GP-debuut | Australië 2025 |
Wereldtitels | – |
Eindstand WK 2024 | Niet actief in F1 |

Hamilton en Russell raken elkaar in de kwalificatie:
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."