Voor Nico Rosberg was de strijd in de kwalificatie al halverwege Q3 gestreden. Teamgenoot Lewis Hamilton raakte de muur en dat betekende pole voor Rosberg.

Gezien Mercedes’ sterke vorm in Azerbeidzjan, stond bij het begin van de laatste kwalificatiesessie immers al vast dat het tussen het duo van het Duits-Engelse team zou gaan.

Op het moment dat Hamilton de muur raakte tussen bocht elf en twaalf, had hij nog geen serieuze tijd gereden. Zo kan het dat hij op P10 is geëindigd, met maar liefst negentien tellen achterstand.

“Ik had geen goed ritme te pakken”, verklaart Hamilton. “Soms is dat het geval”, verzucht hij. “Gisteren had ik nog wel een geweldig ritme te pakken”, baalt de Engelsman na, na zijn tweede dure fout in één sessie.

Voor het in Q3 mis ging, verremde Hamilton zich namelijk in Q2. Dat liep zonder brokken af, maar het was bepaald niet goed voor de banden, waarbij het om het setje ging waar hij de race eigenlijk mee moet starten.

Formula One World Championship 2016, Round 8, European Grand Prix, Baku, Azerbaijan, Saturday 18 June 2016 - Pole for Nico Rosberg (GER) Mercedes AMG Petronas F1 W07.

Duimpje omhoog voor Rosberg: pole in Bakoe.

Formule 1-verslaggever Adam Cooper bericht wat dat betreft overigens op Twitter dat Mercedes de FIA kan vragen of Hamilton op andere (voor)banden mag starten. De FIA kan daartoe besluiten, maar enkel om veiligheidsredenen.

Rosberg
Aan de andere kant van de Mercedes-garage was het voor Rosberg, in alle heats het snelst, een prima dag. “Het was een geweldige sessie voor mij”, glundert hij na afloop nog na van ‘één van de meer uitdagende kwalificaties’.

“Alles ging goed. Ik was heel blij met de auto vandaag. We hebben dit weekend opgebouwd naar de kwalificatie toe en de auto was daarin echt optimaal”, besluit de kampioenschapsleider.