Eelco den Boer
2 juli 2016
Lewis Hamilton is uiteraard zeer blij met zijn poleposition voor de Grand Prix van Oostenrijk. Als hij bonus ziet hij zijn teamgenoot en rivaal Nico Rosberg ook nog vijf plaatsen teruggezet worden door een versnellingsbakwissel.
Waar Rosberg de snellere van de twee Mercedes-coureurs was op vrijdag, kwam Hamilton op zaterdag bovendrijven. Rosberg kwam door een gebroken achterwielophanging in de derde vrije training hard in de muur. De monteurs konden de auto nog net op tijd repareren voor de kwalificatie, maar de versnellingsbak moest vervangen worden en dat betekent vijf plaatsen straf.
“Een ongelooflijke prestatie van het team”, prijst Rosberg het werk van zijn monteurs, die werden bijgestaan door enkele monteurs van Hamilton. “Het was erg krap, want er waren nog maar een paar minuten over in Q1 toen ik pas de baan op kon, maar het ging meteen goed. Het was een erg spannende kwalificatie. Onvoorstelbaar hoe snel de baan opdroogde in Q3. De tweede tijd is acceptabel, maar de vijf plaatsen straf zijn zeer kostbaar. Maar ik ga er het beste van maken in de race.”
Terwijl Rosberg riep dat de baan nog te nat was voor slicks, reed Hamilton al naar binnen voor droogweerbanden. “Het was een erg vermakelijke sessie”, zegt hij. “Van droog naar nat en daarna droogde het heel snel weer op. Dat maakte het alleen maar leuker. Ik had hier nog nooit in de regen gereden. Het was aanvankelijk erg glad, maar per bocht werd het droger. Het kwam er dus op aan om op het laatste moment een tijd neer te zetten. In mijn voorlaatste ronde hield ik even in omdat ik anders vlak achter Ricciardo zou rijden. Dat was een risico, want als er een gele vlag zou volgen, had ik niets gehad, maar ik nam het risico en dat betaalde zich uit.”
Gevraagd naar de kerbstones die bij diverse coureurs voor problemen zorgden, met name Daniil Kvyat die met een gebroken ophanging van de baan stuiterde, antwoordt Hamilton: “Ik kan niet namens alle coureurs spreken, maar de gele kerbs zijn gevaarlijk. We hebben een paar incidenten gezien en hoeveel moeten er nog volgen voordat iemand gewond raakt? Het idee is goed, om te ontmoedigen dat we de uitloopzones gebruiken om sneller te gaan, maar wellicht is er een andere oplossing nodig. Daar gaan Charlie Whiting en de FIA ongetwijfeld naar kijken.”
Gerelateerd nieuws
Russell pleit opnieuw voor professionele stewards na controversiële duels
01 november 2024 12:30 - GP São Paulo
Wolff blij met strijd Norris en Verstappen: ‘Hebben er allemaal profijt van’
30 oktober 2024 19:00 - GP São Paulo
Mercedes moet ontwikkelingen noodgedwongen stopzetten na torenhoge kosten door crashes
30 oktober 2024 11:00 - Nieuws
Hamilton worstelt opnieuw met ‘rampzalige’ Mercedes: ‘Had sneller moeten zijn’
27 oktober 2024 15:00 - GP Mexico