Verstappen snapt niks van pitstopstrategie
Sutton Images
Vincent Sondermeijer
28 mei 2017
Max Verstappen begrijpt niet waarom Red Bull hem in de Grand Prix van Monaco zo vroeg naar binnen riep voor zijn pitstop. De tactische beslissing kostte hem de vierde plek.
In plaats daarvan eindigde Verstappen als vijfde. Na crashes in 2015 en 2016 zijn eerste finish op het roemruchte stratencircuit, maar tevreden is de Nederlander allerminst. “Ik ben enorm teleurgesteld. Maar aan de race kan ik nu niks meer veranderen”, zegt Verstappen op zijn website.
Als allereerste maakte Verstappen in de 32ste ronde zijn reguliere pitstop. Vermoedelijk om te proberen zo Valtteri Bottas te pakken, die op de derde plek voor hem reed. Verstappens teamgenoot Daniel Ricciardo ging pas zes ronden later. De Australiër had, in tegenstelling tot Verstappen, vrij baan en kon op die manier genoeg tijd winnen om vóór zijn collega weer terug op het circuit te komen. En Bottas? Die reed nog altijd voor Verstappen.
Onverwachte pitstop
“Dat mijn pitstop zo vroeg kwam, had ik totaal niet verwacht”, zegt Verstappen. “Ik snapte het niet helemaal, want als de undercut op Bottas wel gelukt was, had ik nog steeds vastgezeten achter Sainz. Ik weet natuurlijk niet waar de rest van het veld rijdt, dus ik had verwacht na mijn pitstop vrij baan te hebben. Als je achter iemand zit, kom je er hier niet voorbij.” Dat merkte Verstappen ook in de slotfase van de wedstrijd. Hij zat nog altijd achter Bottas, minder dan een seconde zelfs. Dankzij een extra stop tijdens de safety car-fase had hij zelfs versere en snellere banden dan de Fin, maar tot een inhaalpoging kwam het niet. “Als je binnen één seconde van elkaar zit, is het lastig volgen en met die brede auto’s kun je hier niks uitrichten. Nu heb ik 77 ronden achter die grijze auto gereden”, zegt Verstappen. Dat hij eindelijk zijn Monaco-finish heeft, vrolijkt Verstappen niet op. “Dat ik gefinisht ben is positief, maar ik ben vandaag niet blij. Hopelijk verloopt het de volgende race beter.”
“Dat mijn pitstop zo vroeg kwam, had ik totaal niet verwacht”, zegt Verstappen. “Ik snapte het niet helemaal, want als de undercut op Bottas wel gelukt was, had ik nog steeds vastgezeten achter Sainz. Ik weet natuurlijk niet waar de rest van het veld rijdt, dus ik had verwacht na mijn pitstop vrij baan te hebben. Als je achter iemand zit, kom je er hier niet voorbij.” Dat merkte Verstappen ook in de slotfase van de wedstrijd. Hij zat nog altijd achter Bottas, minder dan een seconde zelfs. Dankzij een extra stop tijdens de safety car-fase had hij zelfs versere en snellere banden dan de Fin, maar tot een inhaalpoging kwam het niet. “Als je binnen één seconde van elkaar zit, is het lastig volgen en met die brede auto’s kun je hier niks uitrichten. Nu heb ik 77 ronden achter die grijze auto gereden”, zegt Verstappen. Dat hij eindelijk zijn Monaco-finish heeft, vrolijkt Verstappen niet op. “Dat ik gefinisht ben is positief, maar ik ben vandaag niet blij. Hopelijk verloopt het de volgende race beter.”
Gerelateerd nieuws
‘Teleurstellende’ prestaties Pérez kosten Red Bull-werknemers geldbonus
24 november 2024 14:30 - GP Las Vegas
Horner vergelijkt Verstappen en Vettel: ‘Beste titel tot nu toe’
24 november 2024 12:00 - GP Las Vegas
Technisch directeur Red Bull: ‘Verstappen heeft titel aan zichzelf te danken’
24 november 2024 11:30 - GP Las Vegas
Video
VIDEO: Feest in de Red Bull garage, Max Verstappen voor vierde keer wereldkampioen
24 november 2024 09:09 - GP Las Vegas