Renault hoopt op goede betrouwbaarheid
Als iets vorig jaar de doorslag heeft gegeven in de titelstrijd, dan was het wel de betrouwbaarheid van Renaults R25. Aangezien het Franse team in 2006 opnieuw voor de titel gaat, is betrouwbaarheid een must have. Hoofdontwerper Tim Densham is zich daarvan bewust.
Volgens Densham is de beslissing om al in januari te gaan testen met de nieuwe auto zonder een interim-model te bouwen de juiste geweest. Zodoende konden de Fransen al snel aan de betrouwbaarheid van de auto gaan werken. Voorzover dat nodig was, want de Renault-bolide lijkt wel een tractor. Onverwoestbaar, want van grote problemen met de R26 is nog geen melding gemaakt.
,,We hebben erop geanticipeerd dat er in het begin best wat problemen konden zijn met de nieuwe auto. Van zogeheten kinderziektes heeft iedereen in theorie wel wat last. En dat terwijl betrouwbaarheid zo belangrijk is, zeker de eerste races”, weet ook Densham. ,,We werken er hard aan momenteel, om zo snel mogelijk problemen uit te kunnen sluiten.”
Volgens Densham is er geen perfecte methode om het winterseizoen aan te pakken. Het ene team bouwt een interim-auto, het andere team weer niet. ,,Elke oplossing is een compromis, wij hebben gewoon voor de beste optie gekozen, de beste optie voor Renault dan. Er bestaat gewoon geen goed antwoord op.”
Afgelopen zomer, toen echt duidelijk begon te worden dat Fernando Alonso de titel kon pakken, besloot Renault voor een conservatieve aanpak te kiezen. Onder het mom hardlopers zijn doodlopers scoorde Alonso rustig zijn punten, Raikkonen kreeg te kampen met problemen.
Dat gegeven heeft niet voor een andere aanpak gezorgd bij het ontwerpen van de R26. Densham: ,,Totaal niet eigenlijk, wij hebben dan ook niet alles veranderd. De R25 is een goede auto en we hebben ons alleen op de gebieden gericht die verbetering konden worden.”
KVN
Volgens Densham is de beslissing om al in januari te gaan testen met de nieuwe auto zonder een interim-model te bouwen de juiste geweest. Zodoende konden de Fransen al snel aan de betrouwbaarheid van de auto gaan werken. Voorzover dat nodig was, want de Renault-bolide lijkt wel een tractor. Onverwoestbaar, want van grote problemen met de R26 is nog geen melding gemaakt.
,,We hebben erop geanticipeerd dat er in het begin best wat problemen konden zijn met de nieuwe auto. Van zogeheten kinderziektes heeft iedereen in theorie wel wat last. En dat terwijl betrouwbaarheid zo belangrijk is, zeker de eerste races”, weet ook Densham. ,,We werken er hard aan momenteel, om zo snel mogelijk problemen uit te kunnen sluiten.”
Volgens Densham is er geen perfecte methode om het winterseizoen aan te pakken. Het ene team bouwt een interim-auto, het andere team weer niet. ,,Elke oplossing is een compromis, wij hebben gewoon voor de beste optie gekozen, de beste optie voor Renault dan. Er bestaat gewoon geen goed antwoord op.”
Afgelopen zomer, toen echt duidelijk begon te worden dat Fernando Alonso de titel kon pakken, besloot Renault voor een conservatieve aanpak te kiezen. Onder het mom hardlopers zijn doodlopers scoorde Alonso rustig zijn punten, Raikkonen kreeg te kampen met problemen.
Dat gegeven heeft niet voor een andere aanpak gezorgd bij het ontwerpen van de R26. Densham: ,,Totaal niet eigenlijk, wij hebben dan ook niet alles veranderd. De R25 is een goede auto en we hebben ons alleen op de gebieden gericht die verbetering konden worden.”
KVN