Vragenvuur: James Key
James Key is de man die de boel bij Sauber weer op de rails moet krijgen. De Brit is inmiddels een maand in dienst bij de renstal, en gelooft in een ommekeer.
Key (rechts op de foto, toen nog in dienst bij Force India) heeft als technisch directeur flinke schoenen te vullen bij de Zwitserse renstal. Veertien jaar lang stond de Duitser Willy Rampf namelijk als technische man aan het roer, maar die hield het eerder dit seizoen voor gezien. Key, eerder werkzaam bij Force India en haar voorlopers, heeft inmiddels een aardig idee van wat er allemaal moet veranderen bij Sauber.
James, wat zijn je eerste indrukken van het team?
"Die zijn erg goed. We hebben een goede groep mensen rondlopen, het kennisniveau is hoog en de faciliteiten zijn top. Alles wat nodig is om het team vooruit te stuwen, is hier aanwezig. Dat gezegd hebbende, er is nog veel werk te doen." Waar heb je je de eerste maand mee bezig gehouden?
"Ik ben ermee begonnen iedereen te leren kennen, te achterhalen waar ze mee bezig zijn en hoe ze werken. Ik heb een beeld van het team proberen te krijgen, want ik vind het belangrijk om te weten hoe alles werkt. Uiteraard heb ik me ook op de auto gericht en met de coureurs gesproken. Het team is zich bewust van de gebreken aan de auto, en die gaan we nu aanpakken." Denk je dat Sauber in 2010 nog vooruit komt op de grid?
"Ik denk wel dat het mogelijk is. We weten nu namelijk wat we aan de huidige auto moeten veranderen. Sommige problemen vereisen echter veel ontwikkelingswerk en zijn niet zomaar op te lossen. Het gaat tijd kosten, maar we werken zo hard mogelijk. De concurrentie is fel, dus we doen alles in onze macht om de C29 sneller te ontwikkelen dan dat andere teams hun auto verbeteren." Wat is je plan van aanpak?
"Op de korte termijn gaan we de technische afdeling reorganiseren zodat we efficiënter kunnen werken. Het is belangrijk om dit te doen, want het team is dit jaar gekrompen en daar moeten we ons op aanpassen. Ook zijn we met een plan bezig om de problemen van de auto op te lossen. Hierdoor hebben we een kans om later in het seizoen stappen vooruit te maken." En op de lange termijn?
"Daar is veel te doen. In de eerste plaats moeten we ons voorbereiden op eventuele nieuwe regelgeving binnen de Formule 1. Daarnaast moeten we ons aanpassen aan de feiten: Sauber is tegenwoordig een kleiner team, met een ander budget en andere doelstellingen dan vroeger. Hier hoort bijvoorbeeld bij dat we niet alleen efficiënter werken, maar ook meer vooruit denken. Zo wil ik aan het eind van dit jaar al aan de auto van 2012 beginnen." Wanneer begin je dan aan de auto voor volgend jaar?
"Daar zijn we al aan begonnen. We hebben een lange lijst met ideeën en kijken naar wat we willen. Er is door het team al veel informatie verzameld over de nieuwe regels voor 2011, en we weten ook op welke vlakken we ons willen verbeteren ten opzichte van dit jaar. Desondanks is veel afhankelijk van de nieuwe regels, alsmede de keuze voor een nieuwe bandenleverancier, dus dat moeten we in de gaten houden." Dit interview is beschikbaar gesteld door de persafdeling van Sauber.
"Die zijn erg goed. We hebben een goede groep mensen rondlopen, het kennisniveau is hoog en de faciliteiten zijn top. Alles wat nodig is om het team vooruit te stuwen, is hier aanwezig. Dat gezegd hebbende, er is nog veel werk te doen." Waar heb je je de eerste maand mee bezig gehouden?
"Ik ben ermee begonnen iedereen te leren kennen, te achterhalen waar ze mee bezig zijn en hoe ze werken. Ik heb een beeld van het team proberen te krijgen, want ik vind het belangrijk om te weten hoe alles werkt. Uiteraard heb ik me ook op de auto gericht en met de coureurs gesproken. Het team is zich bewust van de gebreken aan de auto, en die gaan we nu aanpakken." Denk je dat Sauber in 2010 nog vooruit komt op de grid?
"Ik denk wel dat het mogelijk is. We weten nu namelijk wat we aan de huidige auto moeten veranderen. Sommige problemen vereisen echter veel ontwikkelingswerk en zijn niet zomaar op te lossen. Het gaat tijd kosten, maar we werken zo hard mogelijk. De concurrentie is fel, dus we doen alles in onze macht om de C29 sneller te ontwikkelen dan dat andere teams hun auto verbeteren." Wat is je plan van aanpak?
"Op de korte termijn gaan we de technische afdeling reorganiseren zodat we efficiënter kunnen werken. Het is belangrijk om dit te doen, want het team is dit jaar gekrompen en daar moeten we ons op aanpassen. Ook zijn we met een plan bezig om de problemen van de auto op te lossen. Hierdoor hebben we een kans om later in het seizoen stappen vooruit te maken." En op de lange termijn?
"Daar is veel te doen. In de eerste plaats moeten we ons voorbereiden op eventuele nieuwe regelgeving binnen de Formule 1. Daarnaast moeten we ons aanpassen aan de feiten: Sauber is tegenwoordig een kleiner team, met een ander budget en andere doelstellingen dan vroeger. Hier hoort bijvoorbeeld bij dat we niet alleen efficiënter werken, maar ook meer vooruit denken. Zo wil ik aan het eind van dit jaar al aan de auto van 2012 beginnen." Wanneer begin je dan aan de auto voor volgend jaar?
"Daar zijn we al aan begonnen. We hebben een lange lijst met ideeën en kijken naar wat we willen. Er is door het team al veel informatie verzameld over de nieuwe regels voor 2011, en we weten ook op welke vlakken we ons willen verbeteren ten opzichte van dit jaar. Desondanks is veel afhankelijk van de nieuwe regels, alsmede de keuze voor een nieuwe bandenleverancier, dus dat moeten we in de gaten houden." Dit interview is beschikbaar gesteld door de persafdeling van Sauber.