Hülkenberg: ‘Goed om even weg te gaan van het racen’
Motorsport Images
Laurens Stade
28 november 2019
Nico Hülkenberg staat in Abu Dhabi aan de vooravond van zijn laatste Formule 1-raceweekend. De Duitser denkt er echter relaxed over en kijkt juist uit naar de rust, weg van het racen: ”Ik kijk uit naar wat de toekomst zal brengen.”
Hülkenberg maakte zijn Formule 1-debuut in 2010 bij Williams. Sinds 2017 rijdt de Duitser voor Renault, waar hij volgend jaar plaats moet maken voor de terugkerende Esteban Ocon. Hoewel er nog geruchten gingen dit seizoen dat Hülkenberg nog een plaats kon bemachtigen bij Alfa Romeo en zelfs Williams, zit de Duitser voor 2020 zonder stoeltje. Hij heeft er echter weinig moeite mee en wil de komende tijd vooral van zijn rust genieten.
”Het is de laatste race van het jaar voor iedereen dus dat gevoel heb je dan ook, maar voor mij is er natuurlijk nog de onzekerheid voor de toekomst”, zegt Hülkenberg bij zijn mediasessie in Abu Dhabi. ”Ik kan ermee leven, het is niet iets nieuws. Ik wist dat dit eraan zat te komen en ik kijk juist uit naar wat de toekomst zal brengen. Niemand weet nog wat er gaat gebeuren, maar het is goed voor mij om even weg te gaan van het racen. Dan zullen we wel zien waar ik aan toe ben”, aldus Hülkenberg.
Lees ook: Abiteboul: ‘Hülkenberg heeft een belangrijke rol gespeeld bij onze vooruitgang’
Voor de ‘Hulk’ zal het wel flink wennen worden om niet in een Formule 1-bolide te zullen stappen. Hij zal het strakke schema echter niet missen. ”Sinds mijn zevende is dit mijn leven geweest. Natuurlijk zal het dus wel heel anders zijn, misschien zal ik er zelfs wel even van schrikken. Ik ga niet op een lange vakantie. Ik wil over het algemeen wel blijven racen. De Formule 1 is uniek, cool en speciaal, dus ik voel me bevoorrecht om deel te hebben uitgemaakt van deze wereld. Maar je moet je aan een schema houden, je reist veel en hebt veel verplichtingen tussendoor, dat kan best wel intens zijn”, aldus de 32-jarige Duitser.
‘Niet mijn beste keuze’
Hülkenberg heeft in zijn tijd in de Formule 1 voor vier teams gereden: Williams, Force India, Sauber en Renault. Hij heeft geen spijt van zijn beslissingen, maar hij geeft toe dat één overstap niet de beste keuze was. ”Niet alles was perfect. Je neemt een aantal maanden voordat je ergens naartoe gaat een besluit, dus het is lastig te voorspellen hoe het zal lopen. Achteraf gezien is het natuurlijk makkelijk praten, maar mijn overstap naar Sauber in 2013 is niet de beste keuze geweest voor mijn carrière”, aldus Hülkenberg. Hülkenberg neemt afscheid van het team waar hij al drie jaar onderdeel van is geweest, maar hij weet dat Renault nog een lange weg te gaan heeft. ”Ze staan nog steeds voor een grote uitdaging. Vanaf 2021 zal er veel veranderen. Dit seizoen was niet echt een tegenslag, maar het verliep niet zoals we wilden. Het is een interessante, uitdagende tijd voor ze”, aldus Hülkenberg. Lees ook: Hülkenberg: ‘Voelt niet alsof ik uit Formule 1 vertrek’
Hülkenberg heeft in zijn tijd in de Formule 1 voor vier teams gereden: Williams, Force India, Sauber en Renault. Hij heeft geen spijt van zijn beslissingen, maar hij geeft toe dat één overstap niet de beste keuze was. ”Niet alles was perfect. Je neemt een aantal maanden voordat je ergens naartoe gaat een besluit, dus het is lastig te voorspellen hoe het zal lopen. Achteraf gezien is het natuurlijk makkelijk praten, maar mijn overstap naar Sauber in 2013 is niet de beste keuze geweest voor mijn carrière”, aldus Hülkenberg. Hülkenberg neemt afscheid van het team waar hij al drie jaar onderdeel van is geweest, maar hij weet dat Renault nog een lange weg te gaan heeft. ”Ze staan nog steeds voor een grote uitdaging. Vanaf 2021 zal er veel veranderen. Dit seizoen was niet echt een tegenslag, maar het verliep niet zoals we wilden. Het is een interessante, uitdagende tijd voor ze”, aldus Hülkenberg. Lees ook: Hülkenberg: ‘Voelt niet alsof ik uit Formule 1 vertrek’
Gerelateerd nieuws
FIA dwingt motorleverancier Renault niet om ‘koste wat kost’ in de F1 te blijven
18 november 2024 18:00 - Nieuws
Renault-medewerkers in trek: Red Bull, Ferrari en Audi op jacht naar ervaren F1-ingenieurs
14 oktober 2024 15:45 - Nieuws
Renault-topman verdedigt Formule 1-exit: ‘Alpine zet zichzelf voor schut’
05 oktober 2024 08:00 - Nieuws