Formule1
Eelco den Boer
13 juli 2012
Ma Qing Hua legde gisteren zijn eerste kilometers af in een Formule 1-auto. Een belangrijke stap voor de Chinees die door HRT wordt klaargestoomd voor het echte werk.
Hoe was je eerste ervaring met een Formule 1-auto?
“Het was fantastisch. Het is heel moeilijk om in woorden uit te drukken hoe ik me voelde toen ik voor het eerst in een F1-bolide plaatsnam. Het was heel speciaal, maar ook productief. Al met al een geweldige dag. Alles verliep volgens plan. Het weer werkte mee en we konden het volledige programma probleemloos afwerken. Het was erg intensief, omdat we bijna niet pauzeerden. Maar daardoor kon ik veel kilometers maken en had ik het prima naar mijn zin. Mijn familie en enkele vrienden waren aanwezig en dat maakte het nog specialer. Het team heeft me ook enorm gesteund en daar ben ik erg dankbaar voor.” Hoe zag het programma eruit?
“De dagen voorafgaand aan de test zaten propvol met voorbereidingen op de test. Instructies over het stuurwiel, het stoeltje op maat maken, de pedalen afstellen, dat soort werk. Alle details moeten kloppen. De nacht voor de test had ik moeite slaap te vatten omdat het zo’n belangrijke gebeurtenis is en ik geen fouten wilde maken. Maar alles is goed gegaan. We hebben van alles gedaan, korte runs, kwalificatiesimulaties met beide bandensoorten, lange runs, proefstarts, pitstopoefeningen. Een druk, maar leerzaam programma.” En dat allemaal op één dag…
“Inderdaad. Maar alles ging soepel. Ik heb bijna 500 kilometer gereden. We hadden geen last van regen of andere onderbrekingen, dus we konden alles wat we van plan waren op één dag doen.” Wat was het specifieke doel van deze test?
“Voornamelijk om mij te laten wennen aan de auto en vertrouwen op te doen onder verschillende omstandigheden. Ik hoefde me niet te bewijzen. Het ging erom samen te werken, me iedere ronde te verbeteren en geen fouten te maken.” Was het wat je ervan had verwacht?
“Eerlijk gezegd was het heel anders. De F112 is veel comfortabeler dan ik had gedacht. Je kunt er de limiet mee opzoeken en dan voelt het nog heel goed en stabiel aan. De balans van de auto was prima en ik voelde me op gemak in het team. We werken goed samen en het resultaat was optimaal. Het ging veel beter dan ik had verwacht.” Wat was de grootste verrassing?
“De snelle bochten, en hoe stabiel de auto dan nog is. De langzame bochten waren het minst verrassend. Daar is het gevoel gelijkwaardig aan een andere raceauto.” Wat was jou persoonlijk het moeilijkst?
“Het leren van alle procedures en bedienen van alle knoppen op het stuurwiel. De zaken die het meeste oefening vergen zijn de starts, de pitstops en het wegrijden. Dat is veel om in één dag onder de knie te krijgen. Zeker als je ook nog het circuit moet leren kennen en moet wennen aan de auto en het team. Er komt veel tegelijk op je af, maar dit was geen slecht begin voor mij.” Je bent drie maanden geleden tot het team toegetreden. Wat is er sindsdien allemaal gebeurd?
“We hebben naar deze test toegewerkt. Ik heb in andere auto’s getest, zoals een Formule Renault 3.5 en een GP2, maar ook veel fysieke trainingsarbeid verricht en in de simulator gezeten. Ik ben naar alle Grands Prix meegereisd en heb alle adviezen geabsorbeerd van de technische staf en mijn teamgenoten Pedro de la Rosa, Narain Karthikeyan en Dani Clos. Ik ben ook op het hoofdkantoor geweest om alvast met de engineers door te nemen wat ik moest weten voor de test. Vanaf het begin ben ik warm ontvangen door iedereen in het team en dat heeft me op mijn gemak gesteld.” Wat is de volgende stap?
“We hebben nu een zeer belangrijke stap gezet, maar het was pas de eerste. Ik weet wat mijn doel is, de Formule 1 halen, en wat er allemaal nog nodig is om dat te bereiken. Wat ik nu moet doen is blijven werken aan mijn ontwikkeling en me goed voor te bereiden op de kansen die zich mogelijk aandienen.” Dit interview is beschikbaar gesteld door de persafdeling van HRT
“Het was fantastisch. Het is heel moeilijk om in woorden uit te drukken hoe ik me voelde toen ik voor het eerst in een F1-bolide plaatsnam. Het was heel speciaal, maar ook productief. Al met al een geweldige dag. Alles verliep volgens plan. Het weer werkte mee en we konden het volledige programma probleemloos afwerken. Het was erg intensief, omdat we bijna niet pauzeerden. Maar daardoor kon ik veel kilometers maken en had ik het prima naar mijn zin. Mijn familie en enkele vrienden waren aanwezig en dat maakte het nog specialer. Het team heeft me ook enorm gesteund en daar ben ik erg dankbaar voor.” Hoe zag het programma eruit?
“De dagen voorafgaand aan de test zaten propvol met voorbereidingen op de test. Instructies over het stuurwiel, het stoeltje op maat maken, de pedalen afstellen, dat soort werk. Alle details moeten kloppen. De nacht voor de test had ik moeite slaap te vatten omdat het zo’n belangrijke gebeurtenis is en ik geen fouten wilde maken. Maar alles is goed gegaan. We hebben van alles gedaan, korte runs, kwalificatiesimulaties met beide bandensoorten, lange runs, proefstarts, pitstopoefeningen. Een druk, maar leerzaam programma.” En dat allemaal op één dag…
“Inderdaad. Maar alles ging soepel. Ik heb bijna 500 kilometer gereden. We hadden geen last van regen of andere onderbrekingen, dus we konden alles wat we van plan waren op één dag doen.” Wat was het specifieke doel van deze test?
“Voornamelijk om mij te laten wennen aan de auto en vertrouwen op te doen onder verschillende omstandigheden. Ik hoefde me niet te bewijzen. Het ging erom samen te werken, me iedere ronde te verbeteren en geen fouten te maken.” Was het wat je ervan had verwacht?
“Eerlijk gezegd was het heel anders. De F112 is veel comfortabeler dan ik had gedacht. Je kunt er de limiet mee opzoeken en dan voelt het nog heel goed en stabiel aan. De balans van de auto was prima en ik voelde me op gemak in het team. We werken goed samen en het resultaat was optimaal. Het ging veel beter dan ik had verwacht.” Wat was de grootste verrassing?
“De snelle bochten, en hoe stabiel de auto dan nog is. De langzame bochten waren het minst verrassend. Daar is het gevoel gelijkwaardig aan een andere raceauto.” Wat was jou persoonlijk het moeilijkst?
“Het leren van alle procedures en bedienen van alle knoppen op het stuurwiel. De zaken die het meeste oefening vergen zijn de starts, de pitstops en het wegrijden. Dat is veel om in één dag onder de knie te krijgen. Zeker als je ook nog het circuit moet leren kennen en moet wennen aan de auto en het team. Er komt veel tegelijk op je af, maar dit was geen slecht begin voor mij.” Je bent drie maanden geleden tot het team toegetreden. Wat is er sindsdien allemaal gebeurd?
“We hebben naar deze test toegewerkt. Ik heb in andere auto’s getest, zoals een Formule Renault 3.5 en een GP2, maar ook veel fysieke trainingsarbeid verricht en in de simulator gezeten. Ik ben naar alle Grands Prix meegereisd en heb alle adviezen geabsorbeerd van de technische staf en mijn teamgenoten Pedro de la Rosa, Narain Karthikeyan en Dani Clos. Ik ben ook op het hoofdkantoor geweest om alvast met de engineers door te nemen wat ik moest weten voor de test. Vanaf het begin ben ik warm ontvangen door iedereen in het team en dat heeft me op mijn gemak gesteld.” Wat is de volgende stap?
“We hebben nu een zeer belangrijke stap gezet, maar het was pas de eerste. Ik weet wat mijn doel is, de Formule 1 halen, en wat er allemaal nog nodig is om dat te bereiken. Wat ik nu moet doen is blijven werken aan mijn ontwikkeling en me goed voor te bereiden op de kansen die zich mogelijk aandienen.” Dit interview is beschikbaar gesteld door de persafdeling van HRT
Gerelateerd nieuws
F1 verlengt deal met China en gaat van 2023 t/m 2025 terug naar Shanghai
06 november 2021 03:31 - Nieuws