Red Bull-adviseur Helmut Marko zegt dat Charles Leclerc Max Verstappen als ‘stootkussen’ gebruikte bij de start van de Grand Prix van Japan. De Oostenrijker had het, net als Verstappen zelf, onbegrijpelijk gevonden als Leclerc geen straf had gekregen. Hij beweert dat het ‘zinloos’ was voor Verstappen om door te rijden, omdat de schade aan de vloer te groot was. 

Direct na de start kwam Leclerc in bocht twee in aanraking met Verstappen. De Nederlander liep daarbij schade aan zijn auto op, net als Leclerc zelf. Het incident werd in eerste instantie niet onderzocht door de stewards, maar even later gebeurde dat alsnog. Het onderzoek vond pas plaats na afloop van de race. Uiteindelijk kreeg Leclerc een tijdstraf van vijf seconden voor het incident met Verstappen, en tien seconden voor het doorrijden met schade aan zijn auto wat gevaar opleverde. Zo raakte zijn losgeraakte endplate de halo van Lewis Hamilton achter zich.

Lees ook: Flinke tijdstraf Charles Leclerc na incident met Verstappen

”Je leert altijd. Een snelle start is niet altijd een snelle start”, zegt Marko in gesprek met Auto Motor und Sport. ”Een incident dat niet eens is onderzocht, wordt plotseling herbekeken. Het was duidelijk. Als Leclerc Verstappen niet als stootkussen had gebruikt, was hij rechtdoor gegaan. Als hij geen straf had gekregen, had ik er niets meer van begrepen. Helaas helpt de straf ons niet meer”, aldus Marko.

Lees ook: McLaren-baas wijt verloren race Norris volledig aan Ferrari: ‘Iedereen in gevaar gebracht’

Het was volgens Marko zinloos om verder te rijden gezien de schade aan de vloer. ”Er is zoveel weggevlogen dat de vloer volledig versnipperd was. We hebben honderd punten aan downforce verloren. Doorrijden was zinloos”, aldus Marko. ”Het is vervelend. Max had een optimale start, terwijl dat onze zwakte is. We hadden vooraan kunnen rijden met Mercedes en Vettel”, voegt de Oostenrijker toe.

Foto: Motorsport Images

‘Waren ongeveer gelijk aan Mercedes’
Als Verstappen wel door had kunnen gaan, was er volgens Marko veel mogelijk. ”Tweede achter Bottas, zeker een podium hoewel het moeilijk zou zijn geworden. Inhalen was echt lastig. Hamilton kwam zelfs niet voorbij aan Vettel met DRS. Ook Leclerc heeft hard gewerkt om weer naar voren te komen”, blijft de Red Bull-adviseur realistisch.

Lees ook: Leclerc raakte Verstappen door onderstuur: ‘In de auto was het een lastige situatie’

De race van Verstappen zat er na zestien ronden al op, maar de race van zijn teamgenoot Alexander Albon ging daarentegen goed. De Britse Thai eindigde op de vierde plaats, zijn beste resultaat tot nu toe in de Formule 1, en dat terwijl het pas zijn eerste keer was op Suzuka. ”Een zeer goede kwalificatie, gezien hij hier voor het eerst heeft gereden. Hij reed daar een optimale ronde. Het duurt wel te lang om op gang te komen. De start was slecht en hij verloor daar posities”, is Marko toch nog kritisch op Albon die sinds de Grand Prix van België voor Red Bull rijdt.

Lees ook: Albon behaalt met vierde plek beste resultaat na ‘vrij saaie race’

Tijdens de kwalificatie zetten Verstappen en Albon exact dezelfde tijd neer. Deze was echter zeven tienden langzamer dan de poletijd van Vettel. ”In de kwalificatie lopen we duidelijk nog achter, zeker op Ferrari. Op de rechte stukken waren ze acht tienden sneller. In de race waren we ongeveer net zo snel als Mercedes.” Motorleverancier Honda heeft nog niet officieel aangegeven dat ze na 2021 door blijven gaan in de Formule 1. ”Ze wachten tot de nieuwe voorschriften op tafel liggen. Dan zullen ze die analyseren en uiteindelijk beslissen”, aldus Marko.