George Russell was bereid om uit te vallen tijdens de Grand Prix van Japan, omdat zijn remmen ‘heel gevaarlijk’ waren. De Williams-coureur meldde dat zijn auto ‘abnormaal veel bewoog’ tijdens het remmen en dat hij uit voorzorg naar binnen wilde komen. 

Over de boordradio valt al in ronde zes te horen dat Russell de remmen als ‘afschuwelijk’ omschrijft. ”Controleer de remmen, ze zijn afschuwelijk. De auto wil niet stoppen. De remmen voelen echt heel slecht aan en de auto wil maar niet stoppen.” Vooral in bocht negen zijn de remmen slecht, meldt de Brit daarna over de radio. De suggestie van het team om de rembalans naar achteren te zetten helpt niet. ”De auto beweegt abnormaal veel tijdens het remmen. Zeker in deze ronde bij bocht zestien”, zegt Russell in ronde elf.

In ronde dertien volgt de melding van Russell dat hij bereid is om te stoppen omdat zijn remmen te gevaarlijk zijn. ”Als de remmen niet snel verbeteren dan moeten we stoppen. Het wordt wel heel gevaarlijk.” Twee ronden later meldt de Williams-coureur dat de situatie, na een aantal aanpassingen, verbeterd is. Russell maakt zijn eerste pitstop net voor de helft van de race. In ronde 23 wordt hij ingehaald, iets waar hij niet blij mee is. ”Is het nou echt nodig dat jullie me op de baan laten terwijl ze me inhalen? Haal me naar binnen”, klinkt de order van Russell die geen gehoor krijgt. ”Kom op, we willen toch niets riskeren?”, vraagt een verbaasde Russell zich af.

Lees ook: Kubica: ‘Williams heeft grenzen overschreden door nieuwe voorvleugel te verwijderen’

Daarna schommelt het met de prestaties van de remmen die voornamelijk als Russell ingehaald wordt problemen vertonen. ”De remmen waren heel slecht toen Vettel me inhaalde”, meldt hij in ronde 32. Een ronde later noemt Russell de remmen juist ‘goed’, maar ook dan schommelt het weer. Na afloop van de race uit Russell zijn zorgen en frustraties over de remmen. ”Ik weet niet waar ik moet beginnen. We kunnen niet doorgaan met deze remmen. Ik was bereid om uit te vallen, zo slecht waren ze. We moeten dit echt oplossen.”

Foto: Motorsport Images