Voor Felipe Massa was de Grand Prix van Australië er één om snel te vergeten. De Braziliaanse Ferrari-coureur erkent dat het bij hem om allerlei redenen voor geen meter liep.

 

“Dit was echt een dramatisch weekend voor me”, draait Massa, die de finishvlag niet haalde, er niet omheen. “Mijn start was vandaag nog wel goed, want ik maakte gelijk een aantal plekken goed en hoopte dus een puntenfinish te behalen, maar ik kreeg na een paar rondjes al enorm veel last van bandenslijtage en de balans van de auto, die gisteren al slecht was, was vandaag nog minder goed.”

 

“We hadden mijn eerste pitstop naar voren gehaald om zo te proberen het euvel op te lossen. Dit hielp echter niet, want op mijn tweede setje banden ging het ook niet best. Ik deed uiteraard wel mijn best de banden zoveel mogelijk te sparen door voorzichtig te rijden, maar ook dat hielp niet. De slijtage bleef enorm hoog en de auto gleed alle kanten op”, vertelt Massa.

 

Ook zijn derde pitstop bood Massa geen verlichting, dus het is voor hem duidelijk dat het niet uitmaakt welke banden hij onder zijn Ferrari heeft: “De medium-compound deed het namelijk net zo slecht”, zegt Massa, die constateert dat Ferrari nog veel werk heeft aan de F2012: “We moeten achterhalen waarom we geen goede afstelling konden vinden, want tijdens de tests in Barcelona lukte dat wel.”

 

Toch was het niet de balans van zijn nukkige Ferrari die Massa op het Albert Park circuit na 47 ronden de das omdeed, maar een aanvaring met landgenoot Bruno Senna in zijn Williams.

 

“Ik denk dat we dat voorval als een race-incident kunnen beschouwen”, stelt Massa, die het incident als volgt leest: “Een Toro Rosso probeerde me in bocht drie te passeren en Bruno had daarna meer grip bij het uitkomen van die bocht, waardoor we in de aanloop naar bocht vier naast elkaar zaten en onze auto’s in elkaar verwikkeld raakten, met een inmiddels bekende afloop tot gevolg.”

 

Senna kan zich op zijn beurt wel in de lezing van Massa vinden. “Het was een race-incident”, vindt ook hij. “Ik zat aan de buitenkant en was iets sneller dan Felipe, maar zijn voorvleugel raakte mijn voorwiel en de rest is geschiedenis. Dit soort dingen gebeuren nu eenmaal als je om elke milimeter asfalt vecht.”