Sam Michael, technisch directeur van Williams kijkt terug op de Grand Prix van Spanje en blikt vooruit naar de race in Monaco.

Hoe vat u het afgelopen weekend samen?
"De twee punten van Rubens Barrichello zijn een goed resultaat, zeker gezien waar we zaterdag stonden. Desalniettemin kunnen we niet tevreden zijn met ons prestatieniveau. We moeten blijven strijden om progressie te boeken."

In hoeverre hebben de nieuwe onderdelen op de FW32 effect gesorteerd?
"Voor beide auto’s hebben we een reeks updates geïntroduceerd. In de kwalificatie en race beschikten de coureurs over gelijkwaardig materiaal. Op vrijdag heeft alleen Barrichello met de herziene auto gereden, maar op zaterdag was het pakket ook beschikbaar voor Hülkenberg. Het betreft onder meer een nieuwe diffuser, die ervoor zorgde dat we ook de versnellingsbak moesten aanpassen. Daarnaast zijn de luchtinlaten in de sidepods gewijzigd en hebben we een nieuw systeem om de voorvleugel te kunnen verstellen. Bovendien hebben we conform de nieuwe regels de spiegels verplaatst. Door de nieuwe onderdelen hebben we ons kunnen handhaven ten opzichte van de andere teams. Met name Red Bull heeft echter een grotere sprong voorwaarts gemaakt."

Beide auto’s raakten beschadigd tijdens de kwalificatie. Wat was hiervan de invloed op de rondetijden?
"Barrichello had veel last van steenslag. Terug in de pits bleken de voorvleugel, achtervleugel, rolbeugel, ophanging en zijn helm beschadigd. De gevolgen hiervan op de downforce zijn niet exact vast te stellen, maar het heeft zeker niet geholpen. Al gaat het om kleine verschillen. Hülkenberg kwam even buiten de baan tijdens zijn tweede run in Q1 en beschadigde daarbij de splitter. Tussen Q1 en Q2 hebben we een nieuwe gemonteerd, dus het heeft geen effect gehad op zijn kwalificatieresultaat."

Waarom vroegen jullie Barrichello om tegen het einde van de race langzamer te rijden?
"Barrichello meldde over de radio een mogelijk probleem met zijn voorbanden of de voortrein van de auto. Om er zeker van te zijn dat we de finish zouden halen, heeft hij daarom gas teruggenomen. We onderzoeken nu wat er precies mis was met de auto."

Waren jullie verrast door de duurzaamheid van de zachte band in het eerste deel van de race?
"Helemaal niet. Het is het hele seizoen al de sterkste band gebleken."

Wat was de reden van Hülkenbergs onvoorziene pitstop in ronde 32?
"Na zijn eerste stop liep hij dezelfde schade op aan zijn splitter als tijdens de kwalificatie, waardoor hij aanzienlijk minder downforce had. Bij het beschermen van zijn positie blokkeerde hij zijn voorwielen en moest hij binnenkomen om zijn banden te laten vervangen."

Monaco is de volgende race op de kalender. Williams komt daar traditioneel sterk voor de dag. Wat is het geheim voor een snelle ronde in Monaco?
"Om snel te zijn in Monaco heb je een zachtere afstelling nodig dan normaal en maximale downforce. In Monaco gebruiken we enkele specifieke onderdelen, die alleen voor deze race zijn ontwikkeld. Het circuit is erg smal en de vangrails geven een goede indicatie van hoe moedig een coureur is. Hoe dichter ze langs de omheining kunnen rijden, des te beter de rondetijden."