Bij Red Bull zijn er de nodige vraagtekens nadat Max Verstappen in de Grand Prix van Oostenrijk met hoge bandenslijtage te maken had. Dat was ‘vreemd’, stelt teambaas Christian Horner, die wil uitzoeken hoe het mogelijk was dat de slijtage hoger was dan in de sprintrace.
Verstappen vertrok van pole voor de race en leek op basis van de sprintrace van zaterdag opnieuw te kunnen domineren, maar niets was minder waar. De regerend wereldkampioen worstelde met de bandenslijtage op de mediums en verloor veel pace, waardoor Charles Leclerc en Carlos Sainz de Nederlander konden inhalen. Leclerc won door de sterkere pace de race terwijl Verstappen genoegen moest nemen met de tweede plek.
Toch zijn er de nodige vraagtekens bij Red Bull, waar de bandenslijtage normaliter niet zo’n probleem is. “Het was vreemd”, zegt Horner. “Een week geleden op Silverstone leken we nog sterk wat betreft bandenslijtage. Het probleem is dat deze banden behoorlijk gevoelig zijn en als je niet in de juiste window zit, dan ga je last krijgen van de degradatie, waar veel teams last van hadden.”
Lees ook: Verstappen berust: ‘Op zo’n lastige dag is tweede zo slecht nog niet’
Toch was er één team dat er een stuk minder last van leek te hebben: Ferrari. Zij konden lang op de mediums rijden, bijna tien ronden meer dan Verstappen, en dat leverde het team een groot voordeel op. Dat was anders dan in de sprintrace, waar Verstappen lang genoeg door kon gaan om die te winnen.
“In de sprintrace pushten we wat harder in het begin en hebbend daar aan het einde wat voor moeten betalen, maar gedurende de stint was onze pace identiek aan die van Ferrari”, stelt Horner. “Het enige dat anders was, was dat het ’s nachts geregend had, de temperaturen iets lager waren en we natuurlijk meer brandstof aan boord hadden. We moeten dus zien te begrijpen waarom onze bandenslijtage in de eerste stint significant slechter was dan die van Charles en Carlos.”
Lees ook: ‘Leclerc heeft Verstappen met gelijke middelen verslagen, dat moet vertrouwen geven’
Verstappen verliet Oostenrijk met 27 punten terwijl Leclerc er 32 pakte. Zo loopt de Monegask weer iets in, al ziet Horner het vooral als schadebeperking. “We pakten de poleposition en de zege in de sprintrace, en dan de tweede plek in de race. Max heeft slechts vijf punten in moeten leveren en de schade is ook relatief beperkt gebleven voor het constructeurskampioenschap”, besluit Horner.