Pos. | Coureur | Team | Rondetijd | Ronden |
1 | Sebastian Vettel | Ferrari | 1.22.810 | 126 |
2 | Daniel Ricciardo | Red Bull | 1.23.525 | 112 |
3 | Sergio Pérez | Force India | 1.23.650 | 101 |
4 | Nico Rosberg | Mercedes | 1.24.867 | 172 |
5 | Marcus Ericsson | Sauber | 1.25.237 | 106* |
6 | Esteban Gutiérrez | Haas | 1.25.524 | 79 |
7 | Valtteri Bottas | Williams | 1.25.648 | 134 |
8 | Pascal Wehrlein | Manor | 1.25.925 | 71 |
9 | Fernando Alonso | McLaren | 1.26.082 | 119 |
10 | Jolyon Palmer | Renault | 1.26.189 | 42 |
11 | Max Verstappen | Toro Rosso | 1.26.539 | 121 |
Barcelona dag 2: Vettel en Ferrari blijven bovenaan
Sutton Images
Daan de Geus
23 februari 2016
Ferrari-coureur Sebastian Vettel heeft ook de tweede testdag als snelste afgesloten, maar viel wel stil op het eind. Max Verstappen was elfde en laatste, maar maakte veel kilometers.
*= auto uit 2015
Verstappen was niet de enige die dat deed, want acht van de coureurs die vandaag in actie kwamen op het Circuit de Barcelona-Catalunya, legden meer dan honderd ronden af onder de Spaanse winterzon.
Voor Verstappen verliep het afleggen van zijn 121 ronden overigens niet probleemloos. Na 35 rondjes, nog voor de lunchpauze, viel zijn Toro Rosso om nog onduidelijke redenen stil, maar Verstappen kon na de hiervoor nodige rode vlag wel weer de baan op.
Met een 1:26.539 was Verstappen uiteindelijk 3.7 seconden trager dan snelste man Sebastian Vettel. De Ferrari-coureur zette zijn 1:22.810 net voor de lunch neer op Pirelli’s nieuwe ultrazachte banden. Die tijd bleef staan tot het eind van een sessie die vijf minuten voor tijd werd afgevlagd. Dit omdat de Ferrari van diezelfde Vettel er toen ineens mee ophield bij bocht drie, dus een perfecte dag was het niet voor de Scuderia.
Vettel was daarvoor niet de eerste coureur die op de ultrazachte Pirelli’s overstapte. Dat was Red Bulls Daniel Ricciardo, die – eerder ook al op de hardere supersofts – snelste rondetijden wisselde met Vettel. Ricciardo eindigde de dag als tweede. Voor Force India’s Sergio Pérez, die nadat testrijder Alfonso Celis de Force India VJM09 maandag zijn debuut gaf, de eerste vaste waarde van het team was om de auto aan de tand te voelen.
De vierde plek, met een 1:24.867, was voor Nico Rosberg. De Mercedes-coureur reed deze met medium-banden. Net als teamgenoot Lewis Hamilton een dag eerder, brak Rosberg de barrière van 150 ronden, met 172 achter zijn naam. Goed nieuws dus voor Mercedes wat betreft de betrouwbaarheid van de W07, die conform Mercedes’ plan om enkele ‘radicale’ updates te proberen, vandaag al was uitgerust met enkele nieuwe onderdelen.
Minder betrouwbaar lijkt de Renault R.S.16 vooralsnog te zijn. Jolyon Palmer was maandag vroeg klaar wegens softwareproblemen, terwijl hij dit keer door een probleem met de turbo van zijn Renault-V6 voortijdig kon inpakken.
McLaren, dat in 2015 juist zo werd geplaagd door betrouwbaarheidsproblemen met haar Honda-motor, had een productieve dag. Fernando Alonso ging bij zijn kennismaking met de MP4-31 maar liefst 119 keer het circuit rond. Niet bijster snel, met een negende tijd, maar daar draaide het niet om bij McLaren, waar Honda’s nieuwe motorsportchef Yusuke Hasegawa vandaag gelijk al aan het werk was.
Nieuwkomer Haas zag Esteban Gutiérrez, nadat kopman Romain Grosjean gisteren ineens zijn voorvleugel verloor, ogenschijnlijk zonder problemen 79 ronden afleggen. 48 meer dan Grosjean op maandag. Gutiérrez was trager dan Marcus Ericsson in de 2015-Sauber, maar sneller dan Williams-coureur Valtteri Bottas. Pascal Wehrlein was achtste voor Manor, voor Alonso, Palmer en Verstappen, die zijn tijd op mediums reed, de hardste van de vandaag gebruikte banden.
Gerelateerd nieuws
Waarom krijgt Hamilton geen Ferrari-test in Abu Dhabi? ‘Gaat niet werken’
22 november 2024 08:30 - Nieuws
GP Las Vegas past alle putdeksels aan, hoopt herhaling sof 2023 te voorkomen
21 november 2024 21:00 - GP Las Vegas
Sainz over naderend afscheid: ‘Blijf een Ferrari-coureur tot aan de allerlaatste bocht’
21 november 2024 17:00 - GP Las Vegas
FIA verbiedt trucje met skid blocks: Nieuwe technische richtlijnen ingevoerd
21 november 2024 12:00 - GP Las Vegas