Het duurt nog even voordat het inhalen in de Formule 1 makkelijker moet worden. De teams en de FIA zijn vandaag in Parijs overeengekomen om de introductie van de nieuwe aërodynamische regels uit te stellen tot 2009.


De vergadering werd bijgewoond door de teambazen en de technisch directeuren, op verschillende punten werd overeenstemming bereikt over het pad dat de komende jaren gevolgd moet worden op weg naar radicale regelveranderingen.

Eén van de discussiepunten was de invoering van de Centreline Downwash Generating-achtervleugel, ook wel bekend als CDG-achtervleugel. Het was de bedoeling om deze in 2008 te introduceren, maar verschillende teams twijfelen teveel aan de effectiviteit van de vleugel.

Vandaag zijn een aantal renstallen daarom met een alternatief voorstel gekomen. Er is echter besloten om de introductie van het nieuwe concept uit te stellen tot 2009, zodat beide partijen met een ontwerp kunnen komen wat ieders goedkeuring geniet.

Tevens is de engine freeze nog maar eens bevestigd, wat inhoudt dat enkel de Formule 1-commissie en het World Motor Sport Council dit plan nog moeten bevestigen. Het is nog altijd de bedoeling om de homologatie in 2007 in te voeren. Het enige dat de teams nog mogen doen is de krachtbron retunen tot maximaal 19.000 toeren per minuut.

Verder zijn de teams overeengekomen om een maximum te stellen aan het aantal testkilometers per jaar. Deze limiet is vastgesteld op 30.000 kilometer en hoewel dit plan is opgenomen in het technische reglement voor 2008 worden de regels waarschijnlijk al vanaf 2007 vrijwillig nageleefd.

Er is ook gediscussieerd over de te gebruiken vormen van energieopslag, die vanaf 2009 gemeengoed moeten worden in de Formule 1. De teams zijn met de FIA overeengekomen dat de autosportfederatie een voorlopig reglement aanlevert. Het is dan aan de teams om met oplossingen te komen die binnen die regels passen.

Er lijkt dus sprake van zeldzame eendracht onder de teams, maar schijn bedriegt. Er is nog niets concreet besloten, getuige de volgende, zeer vrij te interpreteren verklaring van de FIA, waar alle teams hun zegen over hebben uitgesproken. ,,Het doel van alle toekomstige regels moet tenminste een van de onderstaande doelen hebben: het verbeteren van de show, kostenbesparing, verbetering van de veiligheid, het promoten van relevante technologieën en het bieden van een platform voor merkpromotie.”

Andere zaken die nu nog in de kinderschoenen staan en werden besproken waren: beperkt gebruik van de windtunnel, test rigs en simulatoren. Mogelijk volgt er zelfs een beperking op het aantal personeelsleden.