Michael Schumacher heeft veel verschillende teamgenoten gehad en bijna allemaal legden ze zich neer bij een rol als ’tweede coureur’. Wie dat niet wilde, kon een eventueel contract bij Ferrari bijvoorbeeld eind jaren negentig, begin deze eeuw nagenoeg vergeten. Zoals David Coulthard.

Negen seizoenen reed hij voor McLaren, maar toch was hij bijna teamgenoot van Schumacher geweest. “Het scheelde weinig”, aldus Coulthard in de podcast die hij samen met voormalig F1-teambaas Eddie Jordan maakt. “Ik heb in die tijd gesprekken gevoerd, zo ontmoette ik Jean Todt (destijds teambaas bij Ferrari, red.) in zijn appartement in Parijs. Dat ging over de mogelijkheid om voor Ferrari te rijden.”


Volg FORMULE1.nl op Whatsapp

FORMULE 1 Magazine is nu ook te volgen via een eigen WhatsApp-kanaal. Volg ons en we nemen je voor, tijdens en na een Grand Prix mee in de paddock en op de grid! Bij ons sta je op pole voor nieuws, video's en achtergronden over Formule 1 en Max Verstappen! 🏎️

Een akkoord bleef uit. “Het contract dat ik kon tekenen, was er een als tweede rijder. Ik wilde alleen ergens anders tekenen als ik gelijke kansen zou krijgen. Maar dit contract betekende dat ik aan de kant zou moeten als ik vierde lag en Michael bijvoorbeeld vijfde, of zelfs als ik aan de leiding lag.”

Uiteindelijk bleef Coulthard bij McLaren, waar hij van 1996 tot en met 2004 dertien keer een Grand Prix won. Een titel bleef uit, naast Shumacher was ook teamgenoot Mika Häkkinen was hem meermaals de baas in het WK. “Maar in tegenstelling tot Ferrari gaf McLaren ons als coureurs wel gelijke kansen.”


Niet één, maar twee edities om 2023 mee af te sluiten: naast het dubbeldikke ‘Jaar van Max’ (132 pagina’s) van FORMULE 1 Magazine ligt nu ook het FORMULE 1 Jaaroverzicht 2023 in de winkel (of bij je thuis als abonnee). Het blad is ook digitaal te lezen en te bestellen, met gratis bezorging in heel Nederland. Herbeleef het seizoen 2023 met ons Jaaroverzicht! Daarin onder andere:

  • Tom Coronel analyseert 2023: Weg met de oude garde!
  • Analyse: Alle tien teams langs de meetlat
  • De beste themaverhalen van alle 22 Grands Prix
  • Race-analyses door Coronel en Bleekemolen
  • Technisch jaaroverzicht: de opkomst van Aston Martin en McLaren
  • Alle cijfers van 2023 (en de eeuwige statistieken!)
  • Onderscheidende fotografie: het mooiste beeld van een fraai jaar
  • En nog veel meer!