Nico Rosberg lijkt zich op te kunnen maken voor een nieuwe poleposition. De Duitser noteert in de tweede vrije training een tijd van 1:14:759, waarmee hij ruim drietiende sneller is dan teamgenoot Lewis Hamilton.

In tegenstelling tot in VT1 is er dit keer gelijk actie op de baan. Het Sauber-duo Esteban Gutièrrez en Nico Hülkenberg gaat als eerste naar buiten voor een vliegende ronde. De rest van het veld volgt vrijwel direct, waardoor het druk is op de baan.

Al na tien minuten laat Romain Grosjean een tijd noteren van 1:16:096, waarmee hij sneller is dan de snelste tijd in de ochtend van Nico Rosberg. De Mercedes-coureur verbetert zijn tijd echter weer vlot, waardoor het stuivertje wisselen is tussen de twee. Ook de Ferrari’s zijn weer bovenaan te vinden.

Jean-Eric Vergne besluit dan als eerste coureur de supersoft banden uit de kast te halen. Rosberg laat een paar minuten later zien dat die ook wel degelijk sneller zijn en noteert een 1:14:759, de snelste tijd van de dag. Daarmee lijkt de Mercedes-coureur de grootste kandidaat voor pole. Ook teamgenoot Lewis Hamilton is snel onderweg. Het zou dus de vierde pole op rij kunnen worden voor Mercedes, waardoor de opdracht duidelijk lijkt voor het Duitse team: de auto zo breed mogelijk maken.

Na ruim een half uur zorgt Grosjean voor het eerste echte ongeval in Monaco. De Lotus-coureur mist volledig zijn rempunt en raakt in Saint-Devote de muur. Zijn linkervoorwiel en voorvleugel breken af. Een onhandige actie van de Fransman die zo een uur vrije training verspeeld. Na de gele vlag voor de auto van Grosjean, hangt er opeens een rode vlag wegens een kapotte kerbstone bij de zwembadchicane. Veel hindert het niet, want bijna alle coureurs waren al binnen na de crash.

Het laatste half uur lijkt in het teken te staan van de langere runs, waarin de meeste coureurs constante rondetijden rijden. Beide Mercedes-coureurs doen een lange run op de supersofts, om zich voor te bereiden op de race van zondag. Hierdoor verandert er op de tijdenlijsten niet meer zo veel. Zorgelijk voor Red Bull en Mercedes is wel dat wereldkampioen Vettel en Rosberg degene zijn die constant over de banden klagen. Zij lijken hun bandenproblemen dus nog niet te boven te zijn.

Bekijk hier de volledige uitslag